9 november 2006
Smart ForTwo (2007 - 2014)

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Nieuwe Smart ForTwo vanaf april 2007

9 november 2006 | Smart introduceert de geheel nieuwe ForTwo. Nieuwe techniek en een iets grotere carrosserie maken de Smart ForTwo comfortabeler. Motor en versnellingsbak beloven meer rijplezier en dynamiek. Het ontwerp is verfijnd en geeft de nieuwe Smart ForTwo een frissere en krachtiger uitstraling.

De nieuwe Smart ForTwo komt in april 2007 op de markt met verbeterde benzinemotoren. De eenliter driecilindermotor wordt leverbaar met vermogens van 45, 52 of 62 kW (respectievelijk 61, 71 of 84 pk). Het motorvermogen van de Smart ForTwo CDi nam met tien procent toe tot 33 kW (45 pk). Alle motoren zijn gekoppeld aan een verbeterde vijftraps automatische Getrag-transmissie, die met de hand kan worden geschakeld. De uitvoeringen met benzinemotor hebben nu een topsnelheid van 145 km/h, 10 km/h meer dan voorheen. Ondanks de betere prestaties van de motor verbruiken de versies met benzinemotoren minder dan vijf liter brandstof per 100 kilometer. De Smart ForTwo met startergenerator, die vanaf eind 2007 leverbaar wordt en is gebaseerd op de uitvoering met 52 kW benzinemotor, kan zelfs tot 13 procent extra brandstof besparen in stadsverkeer.

In vergelijking met de eerste generatie is de Smart ForTwo gegroeid. De lengte nam toe met 19,5 cm, wat vooral ten goede komt aan het rijcomfort. Daarnaast zorgt dit voor betere bescherming bij aanrijdingen van achteren en voor voetgangerbescherming. De bagageruimte heeft een inhoud van 220 liter, 70 liter meer dan voorheen. Wanneer de auto tot het dak wordt beladen kan er 340 liter worden meegenomen. De nieuwe Smart ForTwo heeft ook de in twee delen uitgevoerde achterklep. Het onderste gedeelte kan als laadvloer worden gebruikt en maakt in- en uitladen gemakkelijker.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Natuurlijk zijn de typische Smart-kenmerken in het interieur behouden gebleven: de losstaande meters, de bekleding van de portieren en het instrumentenpaneel, de veiligheidsstoelen met geintegreerde veiligheidsgordels en natuurlijk het contactslot achter de transmissiehendel. Het valt onmiddellijk op dat het instrumentenpaneel niet meer richting passagierszijde buigt, maar geheel recht is. Dit is onder andere gedaan om aan de in de Verenigde Staten geldende veiligheidsvoorschriften te voldoen.

Het hoge niveau van passieve veiligheid is verbeterd. Eigen crashtests hebben aangetoond dat de Smart ForTwo zich op het niveau van vier sterren in de EuroNCAP-test bevindt. En dat is nog niet alles: omdat de nieuwe Smart ForTwo vanaf 2008 in de Verenigde Staten zal worden verkocht, voldoet hij ook aan de strenge Amerikaanse veiligheidseisen. Op het vlak van actieve veiligheid is ABS, ESP en een remassistent standaard.

Het elektrisch bedienbare dak van de Smart ForTwo cabrio is nog een voorbeeld van het verbeterde comfort. Het is nu volledig automatisch bedienbaar en kan in elke stand worden versteld. Dat betekent dat ook het achtergedeelte geheel kan worden opengeklapt of gesloten met een druk op de knop. De Smart ForTwo hoeft hiervoor niet stil te staan; het dak kan bij elke snelheid worden geopend en gesloten. Bovendien kunnen de dakstijlen worden gedemonteerd en opgeborgen in een speciaal opbergvak achterin. De versie met open dak biedt extra comfort en veiligheid dankzij de glazen achterruit die is voorzien van achterruitverwarming.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Als uitrustingsniveau kan ook bij de nieuwe Smart ForTwo worden gekozen tussen de uitvoeringen Pure, Pulse en Passion. De basisuitvoering pure heeft een kunststof dak, terwijl de pulse en passion een stevig transparant panoramadak van polycarbonaat hebben. Liefhebbers van de Brabus-variant hebben ook iets om naar uit te kijken: de introductie van een nieuwe Brabus-uitvoering staat gepland voor het najaar van 2007.

De basisprijs voor de nieuwe Smart ForTwo blijft op hetzelfde niveau als bij het voorgaande model.