20 oktober 2006
Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

33 Mercedes-Benz E-Klasses rijden diesel marathon

20 oktober 2006 | Op 21 oktober vertrekken 33 Mercedes-Benz E-Klasses voor een unieke langeafstandsexpeditie van Parijs naar Beijing, waarbij elk van de autos 13.500 kilometer zal afleggen. Met deze marathontocht demonstreert Mercedes-Benz de kwaliteiten van zijn nieuwste dieselmotoren ten aanzien van emissie, zuinigheid en reikwijdte.

Een groot gedeelte van deze tocht voert over de route van de eerste autorace in de geschiedenis die over meerdere continenten voerde, de rit van Peking naar Parijs in 1907. Tijdens de vijf etappes van de rit worden de nieuwe E-Klasses bestuurd door circa 330 rijders uit 35 landen, waarbij in een tijdsbestek van 26 dagen in totaal meer dan 450.000 kilometer door negen landen wordt afgelegd.

Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

De vloot die op 21 oktober vanuit Parijs vertrekt bestaat uit 33 standaard E-Klasses met schone dieselmotoren, sommige auto's met 4MATIC-vierwielaandrijving. Naast 30 E 320 CDI's rijden er ook drie E-Klasses met BLUETEC mee. Deze innovatieve technologie maakt deze Mercedes-Benz tot één van de schoonste dieselauto ter wereld. Dit model verbruikt tot 30 procent minder brandstof dan vergelijkbare auto's met benzinemotoren in Noord-Amerika. Dankzij de enorme actieradius van 1.200 kilometer met een volle tank is deze auto, net als de E 320 CDI, ideaal voor een langeafstandsrit als Parijs-Beijing.

De route van Europa naar Azie voert door Frankrijk, Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Rusland en Kazachstan naar het einddoel China. De tocht is niet alleen uitdagend vanwege de zeer lage temperaturen, ijs, sneeuw en de korte periode met daglicht. De dagetappes zijn tot 750 kilometer lang en voeren door soms onbegaanbare gebieden, door ongebruikelijke verkeerssituaties en via paswegen tot een hoogte van 2900 meter. Hiervoor zijn ervaring en een goede conditie van de 330 rijders uit 35 landen van belang. Zij zullen afwisselend de auto's besturen tijdens de vijf etappes die in lengte varieren van 1.900 tot 3.400 kilometer. Onder de deelnemers zijn journalisten, prominente persoonlijkheden en kandidaten die zijn geselecteerd uit de ruim 50.000 belangstellenden die zich via het internet voor deelname hadden aangemeld. De meest bijzondere auto in de karavaan is een E-Klasse taxi uit Parijs, die de rit over acht landsgrenzen en door zes tijdzones zal meemaken. De aankomst in Beijing is gepland op 17 november.

Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

De route van de "E-Class Experience" komt grotendeels overeen met die van de eerste autorace door meerdere continenten, die 99 jaar geleden van Peking naar Parijs verreden werd. Het doel van de Franse organisatie destijds was om de technische superioriteit van de auto in vergelijking met paarden aan te tonen. De Italiaanse aristocraat Scipione Borghese werd destijds de winnaar. Hij bereikte na 62 dagen de eindstreep in Parijs. Zijn concurrenten kwamen drie weken later aan.

Anders dan bij de tocht van destijds en ondanks het ambitieuze schema van 26 dagen, is snelheid ditmaal niet de belangrijkste factor tijdens de langeafstandsrit. De uitdaging voor de deelnemers is juist het halen van het laagst mogelijke brandstofverbruik voor de afzonderlijke etappes en voor de gehele afstand. Ondanks zijn vermogen van 165 kW/224 pk en een maximum koppel van 540 Nm bedraagt het gemiddeld brandstofverbruik van de E 320 CDI toch 7,3 tot 7,6 liter per 100 kilometer.