13 oktober 2006
Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

Mercedes-Benz E-Klasse BlueTec gelanceerd in Amerika

13 oktober 2006 | Op 15 oktober 2006, de datum dat 76.500 pompstations in de Verenigde Staten zwavelarme dieselbrandstof gaan leveren, lanceert Mercedes-Benz de auto die daar bij uitstek gebruik van kan maken: de E 320 Bluetec. Het is een auto die de Amerikanen om milieutechnische, economische en fun to drive-redenen warm moet maken voor diesel.

Waar de populariteit van diesel in Europa al jarenlang een sterk stijgende lijn laat zien, bleef Noord-Amerika een benzineland bij uitstek. De recente stijgingen van de benzineprijzen in de Verenigde Staten (een verdrievoudiging sinds het begin van de jaren '90, van zo'n $ 1,22 per gallon naar circa $ 3,00 vandaag de dag) hebben echter ook de ogen van de Amerikaanse consument geopend. De roep om lagere verbruikscijfers wakkert haast als vanzelfsprekend ook de interesse in diesel aan.

Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

Dieselbrandstof heeft op veel fronten gunstiger emissiewaarden dan benzine. De twee resterende, traditionele probleemgebieden zijn de uitstoot van roetdeeltjes en bovenal de uitstoot van stikstofoxide, NOx. Bluetec biedt voor beide problemen een oplossing. Het onderhoudsvrije partikelfilter dat deel uitmaakt van de Bluetec-technologie onderschept 98 procent van alle roetdeeltjes. Daarnaast wordt zo'n 80 procent van de NOx-emissie geelimineerd, de SCR-katalysator zet NOx om in onschadelijk stikstof en water.

Bluetec is een modulair concept dat gebruik maakt van een scala aan technische maatregelen, waarvan een aantal de vervuilde emissies in de motor verminderen, terwijl andere een methode bieden om de uitlaatgassen te reinigen. Een oxidatiekatalysator en een deeltjesfilter zijn twee van dergelijke componenten, terwijl andere technieken effectief worden toegepast om stikstofoxiden te verlagen. Bluetec-technologie wordt voornamelijk toegepast om de stikstofoxiden aan te pakken, het laatste uitlaatgasbestanddeel waardoor, als gevolg van onderliggende concept-gerelateerde redenen, de emissieniveaus van dieselmotoren nog steeds hoger zijn dan die van hun pendanten in benzine-uitvoering.

Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

Voorwaarde voor een optimale werking van deze techniek is wel dat de dieselbrandstof zo min mogelijk zwavel bevat. Op 15 oktober starten 76.500 tankstations in de Verenigde Staten met de verkoop van ULSD, Ultra Low Sulfur Diesel. Deze brandstof bevat met 15 ppm (parts per million): 33 keer minder zwavel dan voorheen.

De eerste serieproductieauto met Bluetec is de E320 Bluetec en klanten in de VS kunnen deze nu kopen. De fabrikant zal zich zodanig positioneren dat uiterlijk in 2008 een dieselauto met Bluetec-technologie kan worden aangeboden op de Europese markt. Ontwikkelingsactiviteiten op de Europese markt, waar de aandacht onwrikbaar ligt op lage CO2-emissies, richten zich op de manieren waarop Bluetec-technologie kan worden aangepast aan de Europese rijstijlen en op het vinden van de meest verbruiksneutrale (d.w.z. CO2-neutrale) manier om het op deze markt in te voeren.