6 oktober 2006
 

Peugeot 607

Nieuwe dieselmotor voor Peugeot 607

6 oktober 2006 | Het leveringsprogramma van de Peugeot 607 wordt uitgebreid met de introductie van een nieuwe motor (die overigens sinds kort ook in de 407 leverbaar is): de 2.2 l HDiF-motor met dubbele turbo, die een vermogen van 170 pk levert en de vierde fase is in de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroen en Ford.

De 4-cilindermotor heeft een inhoud van 2.179 cc en in de cilinderkop worden de 16 kleppen bediend door twee bovenliggende nokkenassen. Al bij 1.000 tr/min levert de motor 200 Nm en bij 1.250 tr/min is dat al gestegen tot 280 Nm. Het maximum vermogen van 125 kW komt bij 4.000 tr/min vrij en het maximum koppel van 370 Nm is beschikbaar bij 1.500 tr/min. Dat is 54% meer dan bij de vorige versie van de 2,2l HDi bij vergelijkbare toerentallen.

Peugeot 607

De belangrijkste technische vernieuwingen zijn de vorm van de verbrandingskamer, het 3e generatie inspuitsysteem met een maximale druk van 1.800 bar en natuurlijk de dubbele turbo. Dit is de eerste 4-cilinder van Peugeot met een dubbele, sequentiele turbocompressor. Het systeem, een vinding van Honeywell Turbo Technology, bestaat uit twee kleine turbo's met dezelfde afmetingen.

Bij lage toerentallen werkt er maar een turbo om snel te kunnen reageren op veranderingen in de motorbelasting. De tweede turbo wordt tussen 2.600 en 3.200 tr/min actief, afhankelijk van de belasting van de motor en de atmosferische omstandigheden. Zo wordt de motor over het hele toerengebied onder druk gevuld. De motormanagementcomputer zorgt voor de aansturing van het systeem. Door het toepassen van twee kleine turbo's is de massatraagheid klein waardoor de reactietijd (turbogat) aanzienlijk korter is geworden.

Peugeot 607

Om vanuit stilstand de eerste 1.000 meter te bereiken heeft de auto 30,2 seconden nodig en accelereren van 80 naar 120 km/h in de vijfde versnelling vergt 8,6 seconden. De topsnelheid van 224 km/h wordt in de zesde versnelling bereikt. Bij dit alles hoort een verbruik van gemiddeld 6,4 l per 100 km en een CO-uitstoot van 170 g/km.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!