12 augustus 2001
 

Honda Civic (2000 - 2005)

Honda toont 3-deurs variant van de Civic

12 augustus 2001 | Met de nieuwe Civic 3-deurs breidt Honda het aanbod in de compacte middenklasse uit met een hatchback met sportief-dynamisch design. Door zijn grote interieurruimte in combinatie met compacte buitenmaten, zijn goede rijgedrag en zijn uitgebalanceerde wegligging, beschikt de nieuwe Civic 3-deurs over eigenschappen die hem voor een brede doelgroep aantrekkelijk maken.

De basismotorisatie bestast uit twee motoren - een 1,4 liter SOHC benzinemotor van 90 pk (66 kW) en een 1,6 1iter SOHC-VTEC benzinemotor van 110 pk (81 kW), die ook in de Civic 5 deurs worden toegepast. Beide krachtbronnen zijn afgestemd op veel koppel en een vlakke koppelkromme. Het gemiddeld brandstofverbruik van de 1,4 liter met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt 6,3 / 100 km, terwijl de 1,6 liter met handgeschakelde versnellingsbak 6,71/100 km verbruikt. Toch accelereert de Civic 1.6 in 9,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Beide motoren voldoen aan de strenge EU2005-emissie-eisen en aan de Wet Fiscale Stimulering Schone Personen- en Bestelauto's. Vanaf begin 2002 is de Civic 3-deurs ook leverbaar met een 1,7 liter turbodiesel met common rail-techniek en een vermogen van 100 pk (74 kvV)

Honda Civic (2000 - 2005)

De eerste vertegenwoordigers van de zevende Civic-generatie hebben bewezen dat compactere buitenmaten niet ten koste hoeven te gean van de binnenrulmte. De nieuwe 3-deurs is hier geen uitzondering op. Ofschoon de wielbasis met 45 mm en de totale lengte met 50 mm zijn verkleind, biedt ook hij een grotere binnenrulmte dan zijn voorganger. En de ergonomie is wezenlijk verbeterd. Net zoals de andere Civic-modellen valt de 3-deurs op door intelligent gebruik van de rulmte: de motor, de compacte voorwielophanging en het hoog gemonteerde stuurhuis vragen een minimum aan plek onder de korte neus. De achterasconstructie is compact, met double wishbones en reactie-armen. Deze maakt in combinatie met de doordachte plastsing van de onderdelen onder de bodemplaat een vlakke interieurvioer zonder middentunnel mogelijk.

Als topmodel fungeert de Type-R. De 200 pk sterke 2,0-liter motor brengt de sportiefste Civic ooit in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid bedraegt 235 kmth. Extra aankleding van de carrosserie en een verlaagd onderstel geven de Type-R een bijzonder dynamisch uiterlijk. De 2,0-liter motor van de Civic Type-R is de tweede Hondakrachtbron met de nieuwe DOHC-i-VTEC-technologie. De innovatieve 2,0-liter motor combineert duidelijk verbeterde verbruiks- en emissiewaarden met betere prestaties en een constant beschikbear koppel. De nieuw geconstrueerde, close ratio handgeschakelde versnellingsbak van de Type-R zorgt ervoor dat het motortoerental tijdens accelereren steeds in een gunstig gebied blijit. De Type-R beschikt over een uitermate sportieve rijdynamiek, dankzij verstevigde veren, schokdempers en stabilisatoren voor en achter, een stijvere carTosserie en een verlaagd onderstel.