29 september 2006
 

Kia Opirus

Kia presenteert de nieuwe Opirus

29 september 2006 | De luxe Kia Opirus debuteert op de Mondial de l'Automobile in Parijs. De vijf meter lange vierdeurs sedan oogt meer uitgebalanceerd. De V6 benzinemotor is vergroot van 3,5 naar 3,8 liter cilinderinhoud en er zijn significante verbeteringen van het comfort, weggedrag, veiligheid en raffinement.

"Onze nieuwe 2007 Opirus is sterk verbeterd op zoveel punten dat het bijna een geheel nieuwe auto is", zegt de enthousiaste Jean-Charles Lievens, Senior Vice President van Kia Motors Europe. "In zijn nieuwste vorm is de Opirus een echt vlaggenschip dat de hoge bouwkwaliteit demonstreert die Kia nu bereikt in alle modellen. De Opirus ziet er verfijnder uit, is sneller, verbruikt minder brandstof, rijdt soepeler, stuurt preciezer, zit vol met nieuwe voorzieningen en is al met al een comfortabele manier van reizen".

De ontwerpers van Kia hebben de 2007 Opirus een moderner, meer gebalanceerd uiterlijk gegeven door de voorkant van de motorkap te verlagen en een bredere, vloeiender gevormde grille te monteren die 65 mm verder naar voren staat. Aan de achterzijde is de bagageklep 8 mm verhoogd en eveneens met 65 mm verder naar achter doorgetrokken. De overbouw van de achterzijde is met 20 mm toegenomen, waarmee de lengte van de Opirus op exact 5 meter uitkomt. De dubbele koplampen zijn opnieuw vormgegeven, terwijl achter verticale lichtarmaturen zijn gekozen die niet doorlopen in de bagageklep of in de achterspatborden. De uitlaat is dubbel uitgevoerd met verchroomde uiteinden. De nieuwe lichtmetalen 17-inch velgen zijn groter en staan ook verder naar buiten voor een grotere spoorbreedte.

Kia Opirus

Om de 2007 Opirus in zijn segment competitiever te maken, heeft Kia in plaats van de 3,5-liter V6 een 3,8-liter V6 motor ontwikkeld. Deze aluminium 3.778 cm3 zescilinder levert precies een derde meer vermogen dan zijn voorganger, ofwel 196 kW (266 pk) bij 6.000 toeren per minuut. De trekkracht is bijna een vijfde (+18%) groter met 353 Nm bij 4.500 toeren. De nieuwe motor versnelt de met bijna 100 kg afgeslankte Opirus vanuit stilstand naar 100 km/h in 7,5 seconden (-18,5% t.o.v. voorheen 9,2 sec) en maakt een topsnelheid van 230 km/h mogelijk.

De automatische transmissie met vijf versnellingen is ongewijzigd, met het van Kia bekende Sport Mode systeem dat naast volledig automatisch schakelen ook sequentiele handbediening mogelijk maakt. De nieuwe motor is zuiniger dan zijn voorganger en het gecombineerde brandstofverbruik in de Europese meetnorm is met 4,4% verlaagd tot 10,9 l/100 km. De bagageruimte is vergroot tot 450 liter inhoud volgens de SAE meting.

Het topmodel van Kia profiteert van een ingrijpende reconstructie onderhuids, hetgeen de nieuwe Opirus onderscheidt van een simpele face-lift. Er zijn beduidende verbeteringen in de structuur van de zelfdragende carrosserie en in de wielophanging aangebracht. De veiligheid van de inzittenden is verhoogd door de herziene kooiconstructie met versterkingen aan de onderkant van het schutbord, dwarsverbindingen in de wagenvloer en sterkere voor- en achterdeurstijlen en B-stijlen (tussen de portieren). Aanvullende bescherming tegen aanrijdingen van opzij is voorzien door nieuwe, grotere airbags in de rugleuningen van de voorstoelen, die zowel de heup als de lende en de borstkas opvangen.

Kia Opirus

Het verbeterde weggedrag van de 2007 Opirus is het resultaat van geheel nieuwe wielophanging voor en achter, samen met grotere spoorbreedte (voor +15 mm en achter +30 mm) en bredere 235/55 banden op grotere 17-inch velgen. De constructie van een subframe met double wishbone (twee boven elkaar geplaatste Y-vormige wieldraagarmen) onafhankelijke ophanging is bewaard gebleven. De vorm van de onderste draagarm met de langste zijde naar de rijrichting toe geeft een bredere basis voor stabiel rijgedrag. De tandheugel van de stuurinrichting is verlaagd opgehangen om trillingen te reduceren.

De 2007 Opirus verliest niets van zijn veercomfort. Het elektronisch geregelde veersysteem ECS van de Opirus is behouden, met verfijningen in de software. Een computer bewaakt de rijsnelheid en oneffenheden in het wegdek en stuurt op basis hiervan de weerstand van elke individuele veerdemper. Dit vermindert overhellen van het koetswerk in snelle bochten en het gaat duiken bij krachtig afremmen, respectievelijk steigeren bij snel optrekken tegen.

Het interieur van de 2007 Opirus heeft een geheel nieuw dashboard en instrumentarium, midden- en tunnelconsole, en verwarming en ventilatiebediening. Bij de nieuwe voorzieningen treft men verwarmde en gekoelde voorstoelen, elektrisch verstelbare pedalen, viervoudig verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel en een tripcomputer met verbeterde display. De hoofdruimte voorin is 1.015 mm voor en 970 mm achterin, met respectievelijk 1.130 mm en 935.5 mm beenruimte. De schouderbreedte is 1.475 mm voorin en 1.460 mm achterin.