27 september 2006
Audi R8

Audi R8

Audi introduceert R8

27 september 2006 | Audi heeft de genen en de naam van de vijfvoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans, de Audi R8, overgebracht naar een sportauto. Drie jaar na de lancering van de concept Audi Le Mans quattro debuteert de productieversie onder de naam Audi R8 als sportauto met middenmotor.

Bij een eerste blik valt het kaliber van de auto direct op. De Audi R8 staat breed en stevig op de weg, waarbij de sterk geaccentueerde achterzijde de spieren gespannen lijkt te hebben om ieder moment te kunnen wegsprinten. De karakteristieke proporties van de auto worden bepaald door de plaatsing van de motor achter het passagierscompartiment. Deze optimale opstelling werd al in het verleden toegepast door Audi met de Auto Union Type C Grand Prix-auto. De centrale positie van de motor is echter vooral een pre voor wat betreft de rijeigenschappen, vanwege de optimale gewichtsverdeling tussen voor en achter; in het geval van de R8 is dat 44 % voor en 56 % achter. De volledig van aluminium gemaakte carrosserie wordt gebouwd volgens de Audi Space Frame technologie (ASF). Bovendien wordt zodoende een specifiek gewicht verkregen van 3,71 kg per pk.

De cockpit van de Audi R8 is ver naar voren geplaatst, een typisch kenmerk van sportauto's met middenmotor, waardoor de verwantschap met de R8-raceauto extra wordt benadrukt. Achter de cabine, voor de achteras, is de V8 FSI-motor gemonteerd, een technisch kunstwerk dat zowel door de grote achterruit als vanuit het interieur zichtbaar is.

Audi R8

De Audi R8 heeft de afmetingen van een echte sportauto: 1,90 meter breed bij een lengte van 4,43 meter en een hoogte van slechts 1,25 meter. De wielbasis meet 2,65 meter waardoor er plaats is voor de in lengterichting geplaatste motor en een onverwacht ruim interieur. Achter de deuren zijn grote luchtinlaten geplaatst die de V8 van lucht voorzien voor zowel de ademhaling als de koeling. De kleur van de side blades is afgestemd op die van de auto.

Bij 7.800 t/min. levert de 4.2 liter motor 309 kW (420 pk). Het maximumkoppel bedraagt 430 Nm tussen 4.500 en 6.000 t/min. En 90% van het maximumkoppel is beschikbaar van 3.500 tot 7.600 t/min. De R8 accelereert in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 301 km/h. De motor is een hoogtoerige machine. Het maximumtoerental bedraagt 8.250 t/min. Het voordeel van dit type motor is dat er ook bij hoge snelheden nog volop vermogen voorhanden is, terwijl de motor soepel blijft en over het volle toerengebied snel op het gas reageert.

De Audi R8 beschikt over dry-sump smering. Deze techniek stamt direct uit de racerij. Dit maakt het mogelijk hard te accelereren, snel te remmen en hoge bochtsnelheden te rijden zonder het risico dat de motor tijdelijk zonder smering draait. Bovendien kon de V8 door dit systeem, het ontbreken van een oliepan onder de motor, lager in de auto worden gemonteerd wat een lager zwaartepunt en betere rijeigenschappen oplevert.

Audi R8

Er zijn twee transmissies leverbaar: een handgeschakelde zesbak of de Audi R tronic sequentiele transmissie. Ook hier is de invloed van de racerij weer duidelijk zichtbaar met een kort pookje in de centrale console en flippers aan het stuurwiel, waarmee de laatste jaren ook op de circuits wordt geschakeld. De transmissie van de Audi R8 Le Mans-auto werd eveneens door middel van flippers aan het stuur bediend.

Een zo krachtige Audi wordt uiteraard geleverd met de Quattro permanente vierwielaandrijving, die het vermogen variabel over voor- en achterwielen verdeelt via een viscokoppeling. Het Quattro-systeem van de Audi R8 is afgestemd op de specifieke eigenschappen en behoeften van een sportauto met middenmotor.

De Audi R8 wordt gebouwd op een speciale productielijn voor kleine aantallen in een nieuw deel van de Audi-fabriek in Neckarsulm. Het complete productieproces vanaf de carrosserie tot aan de eindassemblage is opgezet als bij een jachtwerf: kleine teams van specialisten waken over iedere stap in de productie. Dat zorgt ervoor dat alle vijftien autos die per dag worden gebouwd. De Audi R8 kan vanaf begin november 2006 worden besteld. De eerste auto's worden in het eerste halfjaar van 2007 afgeleverd. De prijs van de Audi R8 met handgeschakelde zesversnellingsbak is vastgesteld op € 146.200,-. De prijs van de versie met R tronic bedraagt € 156.400,-.