29 oktober 2002
 

Honda Jazz (2001 - 2008)

nieuwe 7-traps transmissie voor honda jazz

29 oktober 2002 | Kopers van de Honda Jazz kunnen nu kiezen voor een CVT (continu variabele transmissie) in combinatie met een 7-traps semi-automatische bediening via tiptoetsen aan het stuurwiel. Dat betekent dat Jazz-bestuurders het bedieningsgemak genieten van een volautomatische CVT versnellingsbak maar ook kunnen kiezen voor zelf sequentieel schakelen (zonder koppelingspedaal) via tiptoetsbediening aan het stuur met 7 versnellingen voor handen.

De Jazz 1.4 LS met CVT accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h in 12,0 seconden, even snel als de versie met handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl de ES er slechts 0,3 seconde langer over doet. Dankzij een ontwerp dat gericht is op een zo laag mogelijk brandstofverbruik, heeft de Jazz een van de gunstigste verbruikscijfers van alle kleine auto's die met een CVT of automatische versnellingsbak zijn uitgerust. De LS en ES scoren een gecombineerd brandstofverbruik van respectievelijk 5,8 en 5,9 l/100 km, terwijl de verbruikscijfers van de CVT-versie en handgeschakelde versie bij kruissnelheden nagenoeg gelijk zijn.

De compacte, lichte CVT werd speciaal ontworpen om vlot te reageren op commando's van de bestuurder en is in een aantal opzichten bovendien adaptief. Ten eerste heeft de bestuurder in de normale CVT-stand de keuze uit de programma's Drive (D) en - voor een snellere acceleratie - Sport (S). Daarnaast wordt in elk van deze programma's door elektronica de aard van het wegdek vastgesteld aan de hand van de gaspedaalbewegingen van de bestuurder. Hierdoor kan worden gewisseld tussen verschillende overbrengingsverhoudingen, waarna het beschikbare motorvermogen aan de omstandigheden wordt aangepast. Zelfs de mate van 'kruipen' bij lage snelheid wordt nu door de ECU bepaald, zodat alleen assistentie wordt verleend wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld in fileverkeer.

Honda Jazz (2001 - 2008)

Simpel gezegd bestaat een CVT uit een aandrijfpoelie (input) en een aangedreven poelie (output) die met elkaar verbonden zijn door middel van een stalen band die het koppel van de motor doorgeeft aan de eindoverbrenging. De stalen band is samengesteld uit een ring van stalen platen die met behulp van dubbel gelaagde ringelementen aan elkaar zitten. Van elke poelie zit een poeliehelft vast, terwijl de andere helft hydraulisch naar binnen en naar buiten kan bewegen, zodat de diameter verandert. Deze veranderingen in poeliediameter worden gesynchroniseerd met als gevolg dat de band lager of hoger over de poelies loopt en er continu veranderingen in de overbrenging van de auto mogelijk zijn. Een CVT wisselt dus niet van versnelling in een reeks van stappen, maar biedt een soepel rijgedrag over het gehele snelheidsbereik. De komst van geavanceerde elektronica stelt de CVT in staat optimaal gebruik te maken van het motorvermogen. Dankzij het continu variabele karakter van de CVT is het motorvermogen aan de omstandigheden aan te passen en zorgt de transmissie voor een lager brandstofverbruik. Er zijn nog meer voordelen ten opzichte van een conventionele automatische versnellingsbak: geen slippen van de koppelomvormer zodat er minder vermogensverlies optreedt, er is keuze uit meer overbrengingsverhoudingen en bovendien blijven schokken tijdens het schakelen achterwege.

De nieuwe CVT in de Jazz biedt de bestuurder de mogelijkheid van een semi-automatische transmissie, zodat hij sequentieel door zeven gekozen overbrengingsverhoudingen kan schakelen, net zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak. De op het stuur geplaatste bedieningsorganen zijn eenvoudig te bedienen. De handen kunnen aan het stuur blijven, hetgeen vooral een voordeel is tijdens ritten over snelle, bochtige trajecten. De enige 'geautomatiseerde' aspecten van het systeem zijn het automatisch opschakelen wanneer de motor een toerental van 5.700 tpm bereikt, en het automatisch terugschakelen bij een toerental lager dan 1.600 tpm. Het systeem is zodanig afgesteld dat de maximum snelheid wordt bereikt in de zesde versnelling.