29 oktober 2002
 

Mercedes-Benz A-Klasse (1997 - 2004)

Brandstofcelauto's ondergaan praktijktest

29 oktober 2002 | De eerste auto's uit een vloot van 60 brandstofcel-aangedreven voertuigen, die op het hoofdkwartier van DaimlerChrysler AG in Stuttgart-Mohringen werden gepresenteerd, hebben de aanduiding "F-Cel" meegekregen. Het gaat om Mercedes A-Klasse voertuigen met brandstofcelaandrijving die met ingang van 2003 door klanten in Europa, de Verenigde Staten, Japan en Singapore in de praktijk zullen worden getest. De verdere ontwikkeling van deze technologie zal nu met name door omvangrijke praktijktesten verder worden versneld.

Sinds de introductie van de eerste NECAR (New Electric Car) in 1994 heeft DaimlerChrysler de brandstofceltechnologie gestaag verbeterd en 20 conceptauto's ontwikkeld, waarmee ook de technische haalbaarheid van dit aandrijfprincipe is aangetoond. De brandstofcel fungeert als een elektrochemische energie-omzetter die aan boord van de auto uit waterstof energie genereert waarmee een elektromotor wordt aangedreven. Afmetingen en gewicht van de aandrijfunit zijn in de ontwikkelingsfase aanzienlijk afgenomen terwijl de prestaties juist flink zijn toegenomen. De Mercedes-Benz A-Klasse "F-Cel" is nu de eerste auto uit de onderzoeksfase die op de weg verschijnt. De brandstofcelauto's worden onder nagenoeg standaard omstandigheden gebouwd en zullen door klanten in de dagelijkse praktijk worden getest in een aantal door de overheid gesubsidieerde internationale samenwerkingsprojecten.

Mercedes-Benz A-Klasse (1997 - 2004)

Er valt echter nog veel ontwikkelingswerk te verrichten voordat de "F-Cel" voor iedereen geschikt zal zijn. Daarbij is overigens niet alleen een taak weggelegd voor de automobielindustrie. Prof. Jurgen Hubbert, lid van de raad van bestuur van DaimlerChrysler en verantwoordelijk voor de personenwagendivisie van Mercedes-Benz, Maybach en Smart: "De brandstofceltechnologie biedt ons de gelegenheid mobiliteit en milieu compatibel te maken en op deze wijze een belangrijke maatschappelijke bijdrage te leveren. Teneinde de brandstofcel in de nabije toekomst op de markt te kunnen brengen, dienen knelpunten op het vlak van brandstofvoorziening en infrastructuur op wereldwijde schaal te worden aangepakt in samenwerking met de politiek, de olie-industrie en de energiesector. Ook wachten er nog talloze uitdagingen voor ingenieurs, met name op het vlak van een verdere gewichts- en kostenvermindering en verbetering van betrouwbaarheid en duurzaamheid. Op deze terreinen zullen fabrikanten intensiever samen moeten werken om de doorbraak van deze belangrijke technologie te bevorderen."

In de "F-Cel" is het systeem van de brandstofcel volledig ondergebracht in de dubbele vloer van de Mercedes-Benz A-Klasse. De tanks bevatten samengeperste waterstof (350 bar) die direct naar de brandstofcel gaat en waarmee de "F-Cel" een actieradius heeft van circa 150 kilometer. Het waterstofverbruik komt overeen met een equivalent van 4,2 liter brandstof per 100 kilometer. De elektromotor levert een vermogen van 65 kW en is vooral bij stadsverkeer plezierig in het gebruik. De auto accelereert in circa 16 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van ongeveer 140 km/h. Dergelijke prestatiecijfers maken de "F-Cel" volgens Mercedes geschikt voor dagelijks gebruik.