29 oktober 2002
BMW 7-Serie (2001 - 2008)

BMW 7-Serie (2001 - 2008)

nieuwe topmodellen voor bmw 7-serie vanaf februari 2003

29 oktober 2002 | Na de introductie van de nieuwe BMW 7-serie in 2001, volgde in de herfst van dit jaar uitbreiding met nieuwe zes- en achtcilinder diesels. Na de jaarwisseling is het topmodel van de 7-serie, de 760i met een splinternieuwe twaalfcilinder motor, klaar voor aflevering aan de eerste kopers. De verlengde versie met 140 mm langere wielbasis -geheel gewijd aan het comfort achterin- draagt de typeaanduiding 760Li.

In het interieur, dat op luxueuze wijze is afgewerkt met edele materialen, onderscheiden beide topmodellen van de BMW 7-serie zich al van de huidige modelvarianten. Ook van buiten is te zien dat deze 7-series de top van het modellenprogamma markeren: een V12 signatuur aan de voorschermen, een markante chroomomlijsting van de middengrille -de BMW nieren- een nieuw wieldesign en in hoogglans zwart lak uitgevoerde B-stijlen en buitenspiegelhuizen. Dat zijn de versierselen waarmee de twaalcilinders zich onderscheiden van de zes- en achtcilinders.

De grootste verschillen zijn echter geheel aan het oog onttrokken, onder de motorkap. Een V12 waarbij voor verhoging van vermogen en koppel voor het eerst de combinatie van BMW VALVETRONIC met directe benzine-inspuiting is gerealiseerd. En zoals van BMW mag worden verwacht kozen de ingenieurs voor twaalf cilinders in V-vorm met cilinderbanken onder een hoek van 60 graden. De cijfers: vermogen 445 pk / 327 kW en een koppel van 600 Nm. Een zestraps automaat, die debuteerde in de eerste nieuwe 7-serie modellen, zorgt voor overbrenging van de kracht op de achterwielen.

BMW 7-Serie (2001 - 2008)

Tot de standaarduitvoering van de nieuwe twaalfcilinders behoort het Executive pakket van de V8 met daarbij de onderstel-regelsystemen 'Electronic Demper Control' (EDC-K) en 'Dynamic Drive', het systeem dat de kantelneiging van de carrosserie in bochten beperkt en de achterasniveauregeling met luchtvering. Daarbij beschikken de V12 modellen over gelaagd glas in de zijruiten en achterruit, elektrisch te openen en te sluiten kofferdeksel, bandenspanningscontrolesysteem, TV en autotelefoon. De 760Li is bovendien standaard uitgerust met elektrisch verstelbare stoelen achterin met bediening van de rechtervoorstoel en de stoelbekleding is uitgevoerd in Nasca volleder.

De nieuwe 7-serie overtreft nu reeds de verkoopaantallen van zijn voorganger in het jaar na introductie. De consumentenprijzen voor de Nederlandse markt inclusief BTW en BPM zijn vastgesteld op € 158.300,- voor de 760i respectievelijk € 165.600,- voor de BMW 760Li.