7 september 2006
 

Peugeot

Plezier en milieu hand in hand bij Peugeot in Parijs

7 september 2006 | De Mondial van Parijs is voor Peugeot de gelegenheid om de nieuwste modellen te tonen en de visie van het merk over "de toekomst". Plezier staat centraal in de vorm van de 908 RC en de 908, de auto die in 2007 de eer van Peugeot op de lange-afstandscircuits zal gaan verdedigen. Daarnaast komt het thema milieu aan bod met de presentatie van een nieuw prototype: de Peugeot 207 EPURE, die laat zien hoe ver Peugeot is met de ontwikkeling van milieuvriendelijke technieken.

Het cijfer 9 staat voor een unieke Peugeot, een auto buiten het normale aanbod, en RC is de toevoeging die Peugeot gebruikt voor de meest sportieve auto's in het gamma. De 908 4-persoons, 4-deurs limousine wordt aangedreven door een enorme V12 HDiF-dieselmotor die in het midden voor de achteras is geplaatst. Met deze motor gaat Peugeot vanaf 2007 meedoen aan de Le Mans Series. De 5,5 liter grote V12 levert ongekende prestaties met een maximum vermogen van meer dan 515 kW (ongeveer 700 pk) en een koppel van meer dan 1200 Nm.

Het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen is voor Peugeot een belangrijk onderwerp. Binnen dat kader zoekt het merk naar nieuwe oplossingen die, als ze op grote schaal toegepast kunnen worden, leiden tot een snelle en belangrijke verbetering van ons milieu. Oplossingen met een snelle werking door nu meteen de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen en oplossingen voor de lange(re) termijn door het zoeken naar alternatieve energiebronnen. Op de stand staan 4 voorbeelden van hoe zo'n oplossing er in de praktijk uit zou kunnen zien: de 1007 1.6 l HDiF, de 407 Coupe V6 HDiF, de 207 EPURE en de 307 CC Hybride HDiF. Vier manieren waar het plezier van autorijden en de zorg voor het milieu goed samengaan, alle in dezelfde aparte kleur: parelmoer wit.

Peugeot

Peugeot heeft gekozen voor een nog onbekende variant van de nieuwe 207 als basis voor de 207 EPURE die laat zien hoe ver men inmiddels is met de technologie van de brandstofcel. Om iets concreter te zijn, een prototype vol met de modernste technologie en pure lijnen en strakke vormen dat de realiteit van de toekomst laat zien: met wapperende haren in de wind rijden zonder een motor te horen en helemaal zonder uitstoot van schadelijke stoffen!

De 307 CC Hybride HDiF, die op de laatste Salon van Geneve voor het eerst werd onthuld, laat weer een geheel andere oplossing zien waarbij een HDiF diesel is gecombineerd met een elektromotor. Door de voordelen van de HDi-technologie en die van een elektromotor te combineren, wordt de uitstoot van CO tot minimale hoeveelheden gereduceerd.

De 207 EPURE en de 307 CC Hybride HDiF geven een emotionele meerwaarde aan het technologische en ecologische concept van de brandstofcel en de hybride. Voor beide Coupe-Cabriolets geldt dat ze een primeur in hun eigen segment zijn: de Peugeot 207 EPURE is de eerste CC met een brandstofcel en de Peugeot 307 CC Hybride HDiF is de eerste 307 CC met hybride-aandrijving.

Peugeot

Voor de vierde editie van haar ontwerpwedstrijd daagt Peugeot de internauten over de hele wereld uit om een ontwerp te maken voor een auto die het ultieme rijplezier biedt met de slogan P.L.E.A.S.E.! Begin met een leeg vel en ontwerp een nieuw soort auto: Pleasurable (to drive), Lively, Efficient, Accessible, Simple en Ecological. Van het winnende ontwerp zal een model op ware grootte worden gemaakt die op de stand van Peugeot tijdens de IAA in Frankfurt 2007 zal worden tentoongesteld. Voor de winnaar ligt bovendien een cheque ter waarde van EUR 6.000 klaar, er zal een serie schaalmodellen 1/43 van gemaakt worden en daarnaast zal de auto ook een rol krijgen in het volgende videospelletje voor de Xbox 360!

Tot aan 4 december 2006 kunnen de projecten worden ingediend op Peugeot-concours-design.com. De winnaar zal worden bekend gemaakt op de Salon van Geneve in 2007.

Peugeot Peugeot
 
Websitewww.peugeot-concours-
Deel via