5 september 2006
 

Citroen C-Metisse

Citroen toont C-Metisse studiemodel

5 september 2006 | Citroen benut de Mondial de l'Automobile in Parijs voor de introductie van de C-Metisse. Met deze concept car onderzoekt Citroen op basis van passie en verstand nieuwe wegen naar puur rijplezier. De C-Metisse heeft het karakter van een coupe met de bijbehorende comfortabele uitrusting en sportieve prestaties. Tegelijkertijd beschikt het studiemodel over eigenschappen die het milieu ontzien.

Met zijn elegante proporties, opvallende uiterlijk, spectaculair vormgegeven portieren en het veelvuldig gebruik van chroom doet deze chique vierzits coupe de passie voor prestigieuze Grandes Routieres herleven.

De C-Metisse is gebaseerd op dezelfde toekomstgerichte toepassingen die Citroen aan het begin van dit jaar introduceerde met de C4 HDi hybride. Er is echter een belangrijk verschil: de elektromotoren bevinden zich in de achterwielen. Deze configuratie past beter bij het prestatiepotentieel van dit voertuig en verbetert bovendien de grip van de achterbanden op het wegdek. Het design is volledig afgestemd op het specifieke karakter van de C-Metisse en weerspiegelt de expertise van Citroen op het gebied van hybride concepten. Ook onderstreept Citroen hiermee haar sterke bedoelingen om voor toekomstige modellen zowel het brandstofverbruik als de emissie van CO2 sterk te verlagen.

Citroen C-Metisse

Als voertuig met een uiterst luxueuze en complete uitrusting legt de C-Metisse ook sterk de nadruk op comfort voor de passagiers. Het enorm ruime interieur biedt dan ook plaats aan drie uitzonderlijk comfortabele, met wit leder beklede fauteuils. Voor de bestuurdersplek wordt gebruik gemaakt van de nieuwste technologische systemen en functies die de bestuurder in staat stellen zich volledig op zijn taak te concentreren. Deze functies dragen ook bij aan optimaal rijplezier. De volgende voorzieningen zijn aanwezig:

  • Een stuurwiel met vaste kern waarop de bediening voor alle belangrijke functies en hulpsystemen is samengebracht (audio, cruise control, boordcomputer, verlichting, richtingaanwijzer en ruitenwisser). Door de combinatie met op het stuurwiel aangebrachte schakelpaddles behoeft de bestuurder zijn handen niet van het stuur te halen, waardoor optimale veiligheid wordt gecreeerd;
  • Contact- en startschakelaar in de dakconsole, waarmee het interieur de ambiance heeft van een straaljagercockpit;
  • Een zithouding die kan worden afgestemd op de ooghoogte van de bestuurder, met een in hoogte verstelbare stoel, een aan het dak bevestigde hoofdsteun en een elektrische verstelfunctie voor stuurwiel en pedalen. Deze innovatieve opzet zorgt voor een optimale werkplek voor de bestuurder, terwijl ook de ruimte voor de passagiers achterin behouden blijft.

Deze hightech uitrusting sluit aan bij het design van de bestuurdersplek, met een origineel vormgegeven middenconsole die in vijf compartimenten is opgedeeld. Tussen deze compartimenten bevinden zich de aluminium versnellingspook, bedieningselementen voor het navigatiesysteem en de instelling van stoel, stuurwiel en pedalen. Ook de schakelaars voor de bagageruimte, de rijhoogte van de carrosserie en de sportstand van de wielophanging zijn hier aangebracht. De middenconsole loopt via drie verlichte strips door in het interieur. De lichtstralen informeren de passagiers over de status van de hybride aandrijving (elektrisch, opladen, boost, etc). Dit lichtspel gaat gepaard met geluidseffecten die hoorbaar zijn zodra de portieren worden geopend. Deze geluidseffecten ondersteunen een aantal handelingen van de bestuurder, zoals instappen, starten en navigeren door de boordcomputer. Ook klinkt een geluidssignaal op het moment dat de aerodynamische luchtgeleiders in werking treden. Al deze eigenschappen wekken de C-Metisse tot leven, als de gebruikelijke kilheid van een hightech voorwerp wordt getransformeerd tot een bestaansvorm die een bijna dierlijk karakter heeft.

Met de diesel-hybride technologie is de C-Metisse uitermate milieuvriendelijk. Dat geldt met name tijdens rijden in de stad in de ZEV (Zero Emission Vehicle) modus hierbij rijdt de auto volledig geruisloos op elektrische energie, met een actieradius van ongeveer 3 kilometer bij een snelheid van 30 km/h. Ook op trajecten waar acceleratie en afremmen elkaar afwisselen, levert dit systeem een aanzienlijke brandstofbesparing door de twee energiebronnen met elkaar te combineren. Op snelwegen levert de V6 HDi dieselmotor met FAP (roetfilter) op basis van zijn intrinsieke kwaliteiten efficiente prestaties. Door zowel het brandstofverbruik als de emissie van schadelijke stoffen zoveel mogelijk te beperken kan de C-Metisse bogen op een opvallend gunstig brandstofverbruik van 7,5 l/100 km en een CO emissie van 174 g/km.

Citroen C-Metisse

Omdat rijplezier voor veel autoliefhebbers nog steeds een belangrijke prioriteit is, zijn ook op dit gebied geen concessies gedaan. Zodra de bestuurder bijvoorbeeld het gaspedaal gedurende langere tijd intrapt, treedt een boost-functie in werking om direct het benodigde koppel te genereren. Deze functie combineert de trekkracht van de dieselmotor met die van de elektromotor. Zo accelereert de C-Metisse in 6,2 seconden van 0 tot 100 km/h, terwijl het brandstofverbruik daarbij opvallend laag blijft. In plaats van te streven naar steeds hogere topsnelheden die in het huidige verkeer uitermate onpraktisch zijn, heeft Citroen voor de C-Metisse de nadruk gelegd op puur rijplezier met korte, snelle acceleraties. Het studiemodel kent bijvoorbeeld een acceleratie van 80 tot 120 km/h in 4,2 seconden. Bovendien behoudt het voertuig zijn vierwielaandrijving ook als de boost-functie actief is. De elektromotoren drijven immers de achterwielen aan, terwijl de dieselmotor zorgt voor aandrijving van de voorwielen. Daardoor ontstaat optimale grip en een uitstekende wegligging.

Citroen C-Metisse Citroen C-Metisse
 
Websitewww.citroen.nl
Deel via