1 september 2006
 

Suzuki

Suzuki-rijders steunen de zwarte neushoorn

1 september 2006 | Iedere koper van een nieuwe Suzuki levert een bijdrage aan de bescherming van de met uitsterven bedreigde zwarte neushoorn. Suzuki betaalt voor iedere koper namelijk een jaar lang de contributie voor de Suzuki Rhino Club, een Nederlandse stichting die financiele steun levert aan het Mkomazi Game Reserve in Tanzania.

In het afgeschermde reservaat in het Afrikaanse land krijgt de natuur de gelegenheid zich te herstellen. De Brit Tony Fitzjohn geldt als de drijvende kracht achter het Mkomazi Game Reserve. In het reservaat leeft onder meer een kudde zwarte neushoorns, die door Fitzjohn c.s. worden beschermd tegen stropers. Als de kudde groeit, zullen op den duur neushoorns in andere gebieden in Tanzania worden uitgezet. Inmiddels zijn er al twee neushoornbabys geboren.

Suzuki

Tony Fitzjohn zamelt wereldwijd fondsen in voor de financiering van zijn activiteiten, die ook zijn gericht op het bieden van ontwikkelingshulp aan de lokale bevolking. "Je moet de mensen een alternatief bieden voor de jacht", aldus Fitzjohn. Dus bouwt hij met zijn team scholen, slaat waterputten en zorgt voor medische hulp.

Suzuki voelt zich als 4x4-merk van oudsher min of meer verwant met de neushoorn, in het Engels rhino geheten. In 2004 leidde dit tot de oprichting van de Stichting Suzuki Rhino Club. Met de revenuen van de club worden natuurbeschermingsprojecten financieel ondersteund. De donateurs van de club genieten bijzondere voordelen, zij kunnen bijvoorbeeld diverse Rhino-artikelen met korting kopen. In rijdersmagazine "Suzuki op weg" wordt bovendien in elke uitgave uitgebreid aandacht besteed aan de stand van zaken in het Mkomazi Game Reserve en aan de wereldwijde ontwikkelingen rondom de neushoorn.

Suzuki

Deze zomer is besloten dat alle kopers van een Suzuki automatisch een jaar lang donateur worden van de Suzuki Rhino Club, waarbij Suzuki de contributie betaald. "We willen graag onderstrepen dat wij oog hebben voor de natuur", zo verklaart algemeen directeur Ted van Dam van Suzuki-importeur B.V. NIMAG de stap. "Het eerste jaar donateurschap dient ter kennismaking. We hopen dat de Suzuki-rijders na dat jaar zo enthousiast geworden zijn dat zij daarna voor €  15,- per jaar het donateurschap voor de Suzuki Rhino Club zelf voortzetten".

De jongste televisiecommercial over de Grand Vitara, die is opgenomen in Afrika, onderstreept de betrokkenheid van Suzuki bij natuurbescherming. In de reclamespot bindt Tony Fitzjohn net als in het echte leven de strijd aan met stropers die het hebben gemunt op de hoorn van de neushoorn. Vanwege de aan de hoorn toegedichte magische krachten is deze in met name het Verre Oosten veel geld waard. Dergelijke mythen vormen, naast het steeds kleiner worden van het leefgebied, een ernstige bedreiging voor het voortbestaan van de neushoorn.

Suzuki Suzuki
 
Websitewww.suzuki.nl
Deel via