31 augustus 2006
 

Mazda 3 (2003 - 2006)

Vernieuwde Mazda3 nu bij de dealer

31 augustus 2006 | De nieuwe Mazda3 staat vanaf vandaag in de showroom van alle Mazda-dealers in Nederland. De nieuwe Mazda3 is leverbaar in twee carrosserievarianten: een sedan en een hatchback. Naast subtiele wijzigingen aan het exterieur zijn er in de nieuwe Mazda3 nieuwe interieurkleuren en materialen verwerkt, die er voor zorgen dat het interieur niet alleen fraaier oogt maar ook aan comfort heeft gewonnen.

De Exclusive, Touring en Executive kregen meters met witte wijzerplaten en indirecte blauwe verlichting voor betere afleesbaarheid tijdens de schemering. De bagageruimte van de sedan werd aan de binnenkant aangepast voor het makkelijker inladen van grote voorwerpen en het kofferdeksel is nu gebruiksvriendelijker te openen.

Mazda 3 (2003 - 2006)

De 2.0-liter benzinemotor, de krachtigste van de Mazda3-serie, beschikt nu over een beter koppelkarakteristiek, betere acceleratie, een lager verbruik en is nu uitgerust met een nieuwe handgeschakelde zesbak. Sequentiele klepbediening (S-VT) werd toegevoegd om de inlaatklepbediening en daarmee de cilindervulling te optimaliseren.

De populairste motor van het gezelschap, de 1.6-liter benzinemotor, is naar keuze nog altijd leverbaar met een handgeschakelde vijfbak of een elektronisch geregelde viertrapsautomaat (Activematic) waarmee de bestuurder kan kiezen uit automatische of sequentiele schakeling. Deze transmissie werd gewijzigd voor een soepeler en lineaire vermogensafgifte, beter afgestemd op de motorprestaties. De 1.6 liter motor is voorzien van S-VT en VIS (Variabel Inlaat Systeem). De Mazda3 met 1.6 liter motor is, dankzij het gunstige energielabel B, te koop tegen de prijs van €  20.995,-.

Mazda 3 (2003 - 2006)

Ook aan de basisversie, de 1.4-liter benzinemotor, ging de modernisering niet onopgemerkt voorbij. Deze motor beschikt nu over gemodificeerde klepbediening gebaseerd op het bestaande S-VT systeem. In Europa wordt de nieuwe Mazda3 ook leverbaar met de bestaande 1.6-liter CiTD met 81 kW/110 PK bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 240 Nm bij 1.750 t/min.

De koets van de Mazda3 werd plaatselijk versterkt om de auto structureel stijver te maken. Een nieuwe steun verbindt de veerpoottorens met het frame van de binnenschermen, en de dwarsverbinding tussen de transmissietunnel en de chassisbalken van de bodem werd tot aan de zijliggers doorgetrokken. Mazda's wielophangingsysteem, met MacPherson voorwielophanging en multi-link achterwielophanging, werd voor de nieuwe Mazda3 aangepast voor betere stuureigenschappen, meer stabiliteit en meer comfort. De inzittenden beschikken over voor- en zijairbags, gordijnairbags, gordelspanners met spankrachtbegrenzers en een wegklapbaar rempedaal.