28 augustus 2006
Mazda RX-8

Mazda RX-8

Mazda RX-8 Hydrogen RE rijdt in Europa

28 augustus 2006 | De Mazda RX-8 Hydrogen RE, voorzien van een waterstof rotatiemotor met dubbelbrandstofsysteem, maakt tijdens de ONS in Stavanger (N), een beurs en conferentie over energie, zijn Europese debuut op de openbare weg. Het model, de eerste personenauto met waterstofmotor die in een leaseprogramma is opgenomen, werd de afgelopen week gebruikt om de opening van het eerste waterstoftankstation bij Stavanger luister bij te zetten.

Mazda houdt zich al vijftien jaar bezig met de ontwikkeling van auto's op waterstof. Het eerste prototype van een dergelijke auto werd in 1991 gepresenteerd op de Tokyo Motor Show. Ook toen had die waterstofauto een rotatiemotor als krachtbron.

Mazda RX-8

Mazda houdt zich intensief bezig met duurzame ontwikkeling en investeert op grote schaal in onderzoek naar nieuwe brandstoffen die kunnen voorzien in de mobiliteitsbehoeften van komende generaties en die tegelijkertijd minder milieubelastend zijn. Mazda blijft er echter naar streven deze problematiek aan te pakken zonder concessies te doen aan de eigenschappen van zijn modellen. Om die reden heeft Mazda ervoor gekozen de waterstof rotatiemotor verder te ontwikkelen. Hoewel de waterstof rotatiemotor binnen het ontwikkelingsprogramma van Mazda de meeste aandacht krijgt, weerhoudt dat de in Hiroshima gevestigde onderneming er niet van tegelijkertijd aan de verdere ontwikkeling van de brandstofcel te werken.

Het in 2004 voor straatgebruik gehomologeerde prototype vormde de basis voor de RX-8 RE op waterstof, die nu op de Japanse wegen rondrijdt. Dit model is voorzien van een dubbelbrandstofsysteem en rijdt even goed op waterstof als op benzine, wat het dagelijks gebruik een stuk praktischer maakt. Via een leasecontract wordt in 2006 een aantal exemplaren van de Mazda RX-8 Hydrogen RE geleverd aan Japanse bedrijven en lokale overheden, een wereldprimeur voor een personenauto met een waterstofmotor. Dit unieke commerciele project voorziet Mazda van waardevolle praktijkervaring, die gebruikt kan worden bij de toekomstige ontwikkeling van zijn autos op waterstof.

Mazda RX-8

Het verschil tussen een brandstofcel en een waterstofverbrandingsmotor:

  • Een brandstofcel genereert elektriciteit met behulp van een chemische reactie tussen waterstof en de zuurstof in de omgevingslucht. Als bijproduct ontstaat water. Een brandstofcelauto rijdt op elektriciteit die door de brandstofcellen wordt opgewekt.
  • Een auto met waterstofverbrandingsmotor wordt aangedreven door verbranding van waterstof in een verbrandingskamer die sterk lijkt op de hedendaagse benzinemotor. Ook bij dit concept ontstaat alleen water als emissie. Bij de RX-8 Hydrogen RE zet het uitzetten van de gassen in de verbrandingskamer de rotor in beweging.