25 augustus 2006
 

Lotus Exige

Lotus ontwikkelt Exige 265E op bio-ethanol

25 augustus 2006 | Lotus Engineering heeft op basis van de Lotus Exige een uiterst capabele versie op E85 bio-ethanol ontwikkeld. Naast zijn groene karakter levert deze Lotus Exige 265E bovendien uitzonderlijke prestaties die hem tot één van de snelste, straatlegale bio-ethanol aangedreven auto's maakt.

Het prototype is een echte Lotus gebleven, want hij weegt nog steeds slechts 930 kg. Aan de basis van de 265E staat de hoogtoerige 2ZZ VVTL-i viercilinderkrachtbron met supercharger en intercooler uit de Lotus Exige S. Dankzij diverse modificaties die de motor geschikt maken voor het consumeren van E85 bio-ethanol (85% ethanol alcohol en 15% benzine) levert de Exige 265E nu prestaties die menig supersportwagen op regulier Euro loodvrij brandstof doet verbleken. Zo accelereert de Bio Exige in 3,88 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur, van 0-160 km/u in 9,2 seconden en realiseert hij een topsnelheid van 253 kilometer per uur.

Lotus Exige

Lotus Engineering modificeerde onder meer het brandstofsysteem en de motorkalibratie en vergrote de vier op het inlaatspruitstuk geplaatste brandstofinjectoren. Bovendien monteerde Lotus Engineering twee extra brandstofinjectoren bij de inlaat van de supercharger, om de hoeveelheid brandstof te vergroten die bij zwaardere motorbelasting en voor het koelen van de inlaatlucht voorafgaand aan de verbranding in de motor wordt gespoten.

Het grote voordeel van ethanol is dat deze brandstof meer vermogen in de motor genereert dan conventionele benzine. De Lotus Exige 265E is nu goed voor 197 kW/268 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 249 Nm bij 5.500 toeren per minuut. Dat betekent een toename van respectievelijk 47 pk (+21%) en 34 Nm (+16%) ten opzichte van de reguliere, benzine-aangedreven Exige S. Met een gewicht van slechts 930 kg resulteert dat in een vermogen/gewicht verhouding van 287 pk per ton.

Lotus Exige

Een volgende stap voor Lotus Engineering is het verder optimaliseren van de motorkalibratie tot een flex-fuel afstelling, gevolgd door zelfs een multi flex-fuel voorbereiding. Dat betekent dat de motor naast reguliere benzine en bio-ethanol dan ook geschikt is voor het consumeren van bio-methanol en bio-butanol. De Lotus Exige 265E is enkel bedoeld als testauto voor onderzoeksdoeleinden door Lotus Engineering. Lotus heeft geen intentie om de auto in productie te nemen of aftermarkt kits voor reeds bestaande Lotus-modellen te leveren.