15 augustus 2006
Lexus LS (2007 - 2017)

Lexus LS (2007 - 2017)

Lexus introduceert LS 460

15 augustus 2006 | De nieuwe LS 460, de 4e generatie van Lexus' topmodel, is een compleet nieuwe luxe sedan is die geen enkel hoofdonderdeel heeft overgenomen van de vorige generatie. De LS 460 is het duurste ontwikkelproject in de geschiedenis van Lexus en de meest concrete belichaming ooit van de waarden van het merk.

De met 15 mm toegenomen lengte, de 45 mm grotere spoorbreedte en de wielbasis die eveneens 45 mm langer is geworden, geven de LS 460, samen met de prominente wielkasten en de diepe bumper/spoiler aan de voorzijde, een laag zwaartepunt en een dynamisch, gespierd postuur. Het nieuwe vlaggenschip combineert scherp getrokken lijnen met een intrigerende natuurlijke elegantie, waarbij plotselinge vormcontrasten en bolle en holle schaduwoppervlakken de centrale boodschap van de nieuwe designfilosofie nog versterken.

Aan boord roept het interieur van de nieuwe Lexus een weloverwogen synthese op van veiligheid, luxe en rust. Het interieur is onderverdeeld in vier onafhankelijke zones, waarbij het ontwerp van stoelen en portierbekleding elke inzittende een weldadig gevoel van bescherming geeft. Een heldere horizontale onderverdeling, versterkt door de armsteunen voor en achter en de bijbehorende detaillering van de achterzijde van de rugleuning van de voorstoelen, schept een sterke sfeer van bescherming en veiligheid in de onderste helft, terwijl de bovenste helft licht en open van aard is.

Lexus LS (2007 - 2017)

De totaal nieuwe V8-motor van de LS 460 is de meest geavanceerde verbrandingsmotor die ooit door Lexus is gebouwd. Het maximumvermogen bedraagt 280 kW/380 pk bij 6.400 tpm, met een maximumkoppel van 493 Nm bij 4.100 tpm. In combinatie met een 8-traps automatische transmissie laat de nieuwe V8 de LS 460 optrekken van 0-100 km/h in 5,7 seconden en van 80-120 km/h in maar 4,7 seconden. De LS 460 legt vanuit stilstand 400 meter af in 13,8 seconden en kan dan doorgaan tot een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h (voorlopige cijfers). Ondanks deze prestaties is de 4,6-litermotor ook een van de zuinigste V8-benzinemotoren met meer dan 4,0 liter cilinderinhoud, met een uitstekend gecombineerd verbruik van 11,1 l/100 km en een CO2-emissie van 261 g/km (voorlopige cijfers).

De Lexus LS 460 heeft een compleet nieuw chassis en carrosserie gekregen. De gewichtsbalans, traagheidsmomenten en stijfheid (30% verbeterd ten opzichte van zijn voorganger) zijn aangescherpt voor meer rijcomfort, lineaire stabiliteit bij hoge snelheden en een superieure chassis- en stuurrespons. De toevoeging van talloze aerodynamische elementen aan de onderzijde heeft geresulteerd in een zo glad en vlak mogelijk oppervlak, waardoor de stabiliteit is vergroot en windgeluiden tot een minimum zijn teruggebracht. De nieuwe Lexus LS 460 kan daarom bogen op een liftcoefficient voor en achter van respectievelijk slechts 0,02 en 0,01, in beide gevallen 0,02 lager dan die van zijn voorganger en een van de laagste in het segment van de luxe sedans. Met een CW-waarde van slechts 0,26 voor alle modellen, heeft de nieuwe Lexus LS de hoogste aerodynamische efficiency van zijn klasse.

Het onderstel is uitgerust met een geraffineerde en voor dit segment unieke multi-link wielophanging met luchtvering voor en achter. Onderdeel van de wielophanging is een verbeterd Adaptive Variable Suspension system (AVS) met Vehicle Posture Control, een systeem dat voor een optimaal comfort van de inzittenden rol- en duikneigingen in bochten tegengaat. Bovendien is de nieuwe LS 460 als enige auto in zijn segment uitgerust met een elektro-hydraulisch remsysteem dat zorgt voor een nauwkeuriger verdeling van de remkracht. Dit is belangrijk voor een optimale werking van het VDIM-systeem en andere remhulpsystemen.

Lexus LS (2007 - 2017)

Het PCS Driver Monitoring System maakt gebruik van een infrarood CCD-camera bovenop de stuurkolom zodat de detectiefunctie van het systeem zowel overdag als s nachts functioneert. Het systeem houdt voortdurend de bewegingen van het hoofd van de bestuurder in de gaten. Indien de bestuurder zijn hoofd van de weg voor hem heeft weggedraaid terwijl de LS 460 in beweging is en voor het voertuig een obstakel wordt waargenomen, zal het systeem automatisch de Pre-Crash waarschuwingsfunctie activeren. Indien deze situatie blijft voortduren, zal het systeem bovendien kortstondig de remmen bedienen om de bestuurder te waarschuwen. Indien de bestuurder door al deze ingrepen nog altijd niet opmerkzaam is gemaakt op het naderende gevaar, zal het PCS ook andere Pre-Crash functies activeren.

De LS460 Luxury kost € 111.000,-. De Executive en President staan voor respectievelijk € 119.200,- en € 133.400 in de prijslijst.