14 augustus 2006
Mini MINI (2006 - 2014)

Mini MINI (2006 - 2014)

Tweede generatie Mini vanaf 18 november in Nederland

14 augustus 2006 | De Nederlandse Mini-dealers verwelkomen op 18 november 2006 de nieuwe Mini. Die datum is niet geheel toevallig. Het is namelijk de 100ste geboortedag van Sir Alec Issigonis, de grondlegger van de Mini. Daarmee is de tweede generatie van de moderne Mini een feit, nadat liefhebbers van het merk ook het eerste model vijf jaar geleden al massaal in de armen sloten.

Met het oog op meer dynamiek en efficiency werden voor de nieuwe Mini volledig nieuwe motoren ontwikkeld en werd het chassis verbeterd. Daarnaast onderscheidt de nieuwkomer zich met meer comfort en functionaliteit in het interieur en een design dat een aantal wijzigingen heeft ondergaan. Met karakteristieke details als de zeshoekige grille, de grote, ronde koplampen en het doorlopende glasoppervlak is de identiteit van het oorspronkelijke model intact gebleven.

Mini MINI (2006 - 2014)

Bij zijn introductie is de nieuwe Mini leverbaar als Mini Cooper en Mini Cooper S. De laatstgenoemde is voorzien van een 1,6 liter viercilinder motor met turbocharger. Een vermogen van 128 kW/175 pk en een topsnelheid van 225km/h maken het rijden in de Mini Cooper S tot een bijzondere ervaring. Onder de motorkap van de Mini Cooper schuilt een ongeblazen 1,6 liter viercilinder motor met een vermogen van 88 kW/120 pk, een maximum koppel van 160 Nm bij 4.250 tpm en een topsnelheid van 203 km/h. Beide motorvarianten worden standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische zestraps transmissie behoort in een later stadium tot de mogelijke opties. In de eerste helft van 2007 volgt de nieuwe Mini One, het basismodel met een 70 kW/95 pk sterke 1,4 liter krachtbron.

In het nieuw ontworpen interieur is het karakter van de nieuwe Mini direct zichtbaar. Het centrale instrumentarium is nog opvallender. Een reeks veiligheidsvoorzieningen is standaard, van zes airbags tot moderne systemen als ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeling), CBC (Cornering Brake Control) en ASC+T (Automatic Stability Control + Traction uitschakelbaar).

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!