11 augustus 2006
 

Peugeot 908 RC

Peugeot toont 908 RC concept in Parijs

11 augustus 2006 | Conceptcars worden meestal gemaakt vanuit de behoefte om nieuwe normen te zetten, grenzen te verleggen en nieuwe ideen te testen. Passie en knowhow, in combinatie met een levendige verbeeldingskracht zijn de belangrijkste factoren bij het verwezenlijken van een droom. Een droom die heeft geleid tot de creatie van een unieke auto zoals de 908 RC.

De 908 RC dankt zijn naam aan de gebruikte techniek: een V12 HDi met roetfilter zal de 908 racewagen in 2007 over de circuits jagen. De toevoeging "RC" geeft Peugeot alleen aan de meest sportieve auto's in het gamma. Ook refereert "RC" aan de in 2002 verschenen conceptcars, die dienden als inspiratie voor dit project. De 908 RC gaat vanaf 2007 meedoen aan de Le Mans Series. Deze 5,5 liter grote V12 levert een maximum vermogen van meer dan 515 kW en een koppel van meer dan 1200 Nm.

Peugeot 908 RC

Dankzij een laag profiel, een korte, gedrongen voorkant en een lang aflopende achterzijde heeft de auto een puur en sportief karakter. Voor de verlichting wordt gebruik gemaakt van LED's, het inwendige van de lichtunits werd speciaal bewerkt en lijkt op een pupil. De licht bollende "motorkap" met de aflopende zijkanten doet denken aan de snuit van een leeuw. De "neus" van het beest wordt gevormd door het verchroomde logo van het merk.

Ook in het interieur van de 908 RC hebben de ontwerpers zich volledig kunnen uitleven. Het ver naar voren geplaatste interieur heeft een bijzonder groot glasoppervlak van 3 m2 en biedt de inzittenden een optimaal contact met de buitenwereld. Alle functies (radio, MP3-speler, navigatie, airco met 4 klimaatzones enz.) zijn te bedienen via een breed touchscreen. Deze MMI (Mens-Machine-Interface) is ook toegankelijk voor de achterpassagiers via een multimediascherm op de middenconsole.

Peugeot 908 RC

De vormgeving van de 908 RC is niet alleen bijzonder, in de windtunnel werden vele uren besteed aan het realiseren van een zo laag mogelijke luchtweerstand (gemeten Scx-waarde: 0,556). De vorm en de afmetingen van alle luchtopeningen werden zorgvuldig bepaald om de prestaties en het verbruik van de auto te verbeteren en tegelijkertijd voor voldoende koeling voor de aandrijfunit te kunnen zorgen.

De grote, in tween gedeelde luchtinlaat aan de voorzijde zorgt voor de koellucht voor de beide radiateurs. De luchtstroom wordt via de aluminium roosters in de voorschermen afgevoerd. De motor zuigt zijn lucht aan via de openingen in de achterstijlen. Via de openingen in de achterschermen krijgen de interkoelers van de beide turbo's hun lucht aangevoerd. De achterklep is voorzien van een beweegbare spoiler die de bestuurder naar wens kan uitklappen voor meer druk op de achterwielen.

Peugeot 908 RC Peugeot 908 RC
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via