27 juli 2006
Mini MINI (2006 - 2014)

Mini MINI (2006 - 2014)

Mini geheel vernieuwd

27 juli 2006 | Vijf jaar geleden stak BMW de legendarische Mini in een nieuw jasje. Met ruim 800.000 verkochte exemplaren is sindsdien sprake van een succes. Met opnieuw een eigenzinnig design en aanzienlijk verbeterde rijeigenschappen claimt de nieuwe Mini alle troeven om dit succes te continueren.

De tweede modelgeneratie van de huidige moderne Mini doet zijn intrede met volledig nieuw ontwikkelde motoren, een verbeterd interieur en een geevolueerd design dat op een aantal punten wijzigingen heeft ondergaan. Hoewel ieder detail is aangepast of vernieuwd, behoudt ook het nieuwe model de karakteristieke vormen die de Mini tot een herkenbare interpretatie van een legende maken.

De leverbare motoren, wielophanging, stuurinrichting, remmen en veiligheidsvoorzieningen werden volledig nieuw ontwikkeld. Al deze voorzieningen zorgen ervoor dat ook deze nieuwe Mini zich onderscheidt door het go-kart gevoel waarmee het merk beroemd werd.

Mini MINI (2006 - 2014)

De nieuwe Mini is in eerste instantie leverbaar als Mini Cooper en Mini Cooper S. In een later stadium maakt de standaarduitvoering, de Mini One, zijn opwachting. De nieuwe Mini Cooper en de nieuwe Mini Cooper S zijn beide leverbaar met twee viercilinder benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,6 liter. De Mini Cooper beschikt over een ongeblazen krachtbron met een vermogen van 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm en een koppel van 160 Nm bij 4.250 tpm. De inlaatkleppen worden volledig variabel aangestuurd met de unieke Valvetronic technologie van BMW. Hierdoor kan de motor vrijer ademen, zonder de beperkingen van een conventionele gasklep.

De krachtiger motor van de nieuwe Mini Cooper S is uitgerust met een twin-scroll turbocharger en directe brandstofinjectie. De stroom van uitlaatgassen wordt per twee cilinders in de met twee schoepen uitgevoerde turbocharger geleid. Daardoor is al bij lage toerentallen turbokracht aanwezig, en wordt het zogenoemde turbogat vrijwel volledig opgeheven. Het maximum koppel van 240 Nm is dan ook al beschikbaar bij 1.600 tpm, terwijl het vermogen van deze viercilinder turbomotor bij 5.500 tpm uitkomt op 128 kW/175 pk.

Het gewijzigde design voor de carrosserie van de nieuwe Mini voldoet niet alleen aan toekomstige, strengere veiligheidseisen. Dankzij de iets gegroeide afmetingen, het nieuwe model is bijvoorbeeld 60 mm langer, worden de voor de Mini kenmerkende proporties en designdetails extra geaccentueerd. Bovendien is ook de nieuwe Mini voorzien van de typerende details als de zeshoekige grille, grote koplampen en rechtopstaande achterlichtunits. Bovendien is de diagonale verbinding tussen de motorkap en de richtingaanwijzers een directe verwijzing naar de lasnaad die bij de klassieke Mini in het verleden precies dezelfde lijn volgde.

Mini MINI (2006 - 2014)

Ook in het interieur van de nieuwe Mini worden de typerende metalen schakelaars toegepast, waarbij voor het eerst ook enkele functies zijn ondergebracht in de hemelbekleding. De conventionele contactsleutel is vervangen door een elektronische zender. Na een ronde chipsensor in de daarvoor bestemde opening naast het stuurwiel te hebben geplaatst, kan de bestuurder de motor starten door op de Start/Stop knop te drukken.