6 juli 2006
 

Mercedes-Benz M-Klasse (2005 - 2011)

Nieuwe dieselmotor voor Mercedes-Benz ML

6 juli 2006 | De Mercedes-Benz M-Klasse is leverbaar met een nieuwe dieselmotor. De ML 420 CDI 4MATIC is uitgerust met een V8-diesel met een vermogen van 225 kW/306 pk. Een roetfilter is standaard, waardoor de ML 420 CDI niet alleen aan de EU4-norm voldoet, maar zelfs in aanmerking komt voor de subsidie van € 600,-. De ML 420 CDI 4MATIC kan vanaf nu worden besteld.

Nauwelijks een jaar na de marktintroductie van de M-Klasse in de zomer van 2005, rondt de ML 420 CDI 4MATIC nu het modellengamma met dieselmotoren naar boven toe af. Het nieuwste ontwerp van de V8-dieselmotor in de ML 420 CDI met vierkleppentechnologie en twee turbo's met variabele turbine geometrie, geeft deze terreinwagen een bijzonder temperament. Het geleverde koppel van deze motor is verhoogd naar 700 Nm en is beschikbaar binnen een motortoerentalbereik van 2.000 tot 2.600 omw./min. Het vermogen van 184 kW/250 pk van het vorige model is verhoogd naar 225 kW/306 pk. De ML 420 CDI 4MATIC accelereert van 0 tot 100 km/h in 6,8 seconden, terwijl de topsnelheid 235 km/h bedraagt. De tussensprint van 60 naar 120 km/h in de derde versnelling duurt 6 seconden.

Mercedes-Benz M-Klasse (2005 - 2011)

Het gemiddelde brandstofverbruik is 11.3 l/100 km. Door een tankinhoud van 95 liter heeft de ML 420 CDI een actieradius van bijna 900 kilometer. Dit model overtreft tevens de EU4-grenswaarden en is voorzien van een onderhoudsvrij diesel partikel filter dat de reeds lage uitlaatemissieniveaus van deeltjes met nog eens 99 procent verlaagt.

De nieuwe V8-dieselmotor dankt zijn vermogen mede aan de toepassing van de derde generatie commonrail-techniek met hogedruk-brandstofinspuiting. De maximum inspuitdruk is 1600 bar, terwijl de ontstekingsdruk is verhoogd tot 175 bar. Er is een betere cilindervulling door een gunstiger luchtinlaattraject, terwijl de twee nieuwe turbo's met variabele turbinegeometrie effectiever werken dan voorheen. De 420 CDI motor werkt met piezo-injectoren die per cyclus voor vijf inspuitingen zorgen. Dit zorgt voor een optimale verbranding, wat samen met een verbeterd uitlaatgasrecirculatiesysteem zorgt voor aanzienlijk lagere emissieniveaus.

Mercedes-Benz M-Klasse (2005 - 2011)

Behalve de nieuwe V8-diesel in de ML 420 CDI 4MATIC omvat de modellenreeks nog twee andere dieselmotoren. De basis V6-krachtbron in de ML 280 CDI levert 140 kW/190 pk terwijl de ML 320 CDI 165 kW/224 pk biedt. Er zijn ook twee benzinemotoren leverbaar in de ML 350 en de ML 500, met vermogens van 200 kW/272 pk respectievelijk 225 kW/306 pk.

De prijzen (incl. BTW en BPM) zijn als volgt:

  • ML 280 CDI 4MATIC € 68.400
  • ML 320 CDI 4MATIC € 71.700
  • ML 420 CDI 4MATIC € 98.500
  • ML 350 4MATIC € 69.450
  • ML 500 4MATIC € 94.850
  • ML 63 AMG 4MATIC € 138.100