4 juli 2006
Volkswagen Golf V

Volkswagen Golf V

Nieuwe motoren voor Volkswagen Golf en Golf Plus

4 juli 2006 | Volkswagen breidt het motorenaanbod voor de Golf en Golf Plus uit. Beide modellen zijn vanaf nu leverbaar met een 103 kW/140 pk sterke TSI-motor met Twincharger-techniek. De Golf Plus is voortaan ook leverbaar met de 125 kW/ 170 pk sterke TSI-motor. Daarnaast is er nu een dieselroetfilter beschikbaar voor de 77 kW/105 pk sterke TDI-versie van dit model. De 1,4-liter basismotor voor de Golf en Golf Plus krijgt er 5 pk bij, waardoor het totaal op 80 komt.

TSI staat voor een nieuwe motorengeneratie, die directe benzine-inspuiting combineert met zowel een turbo als een mechanische compressor. Dit maakt het mogelijk om met een relatief kleine cilinderinhoud een hoog vermogen en een gunstig brandstofverbruik te realiseren.

Volkswagen Golf V

Dat geldt ook voor de nieuwe 1,4-liter TSI met 103 kW/140 pk. Deze motor biedt al bij lage toerentallen veel trekkracht (220 Nm bij 1.500 tpm). In de praktijk betekent dat: hoge prestaties zonder dat daarvoor veel geschakeld hoeft te worden. Dat komt ook tot uiting in de prestatiecijfers. Een Golf met deze motor sprint in 8,8 seconden van 0-100 km/h en hij verbruikt 7,0 liter per 100 km. De nieuwe 1.4 TSI met 103kW/140 pk is leverbaar voor de Comfortline- en Sportline- uitvoeringen voor zowel de Golf als de Golf Plus. Een zesversnellingsbak is op alle uitvoeringen standaard.

De prijzen beginnen bij 26.200 euro inclusief btw en bpm voor de Golf 1.4 TSI Comfortline en bij 27.870 euro voor de Golf Plus Comfortline.

Volkswagen Golf V

De populaire basismotor van de Golf en Golf Plus, de 1.4 16v, levert voortaan 59 kW/80 pk bij 5.000 tpm in plaats van 75 pk. Zijn maximale koppel bedraagt 132 Nm bij 3.200 tpm. De Golf met deze motor verbruikt gemiddeld 6,9 liter/100 km. De nieuwe basismotor is uitsluitend leverbaar in combinatie met het Trendline-uitrustingsniveau en het actiemodel Optive van de Golf en de Golf Plus. De Golf 1.4 16v 59 kW/80 pk is leverbaar vanaf 18.995 euro en de Golf Plus met dezelfde motor is er vanaf 20.530 euro. De 1.9 TDI met 77 kW/105 pk met dieselroetfilter (DRF) voor de Golf Plus kan voortaan ook met handgeschakelde vijfbak en als automaat met DSG geleverd worden. Het dieselroetfilter (DRF) beperkt de uitstoot van roetdeeltjes en fijnstof aanzienlijk. De Golf 1.9 TDI 77 kW/105 pk met DRF is beschikbaar vanaf 25.710 euro en de Golf Plus 77 kW/105 pk met DRF vanaf 27.310 euro.

Ook de veiligheidsuitrusting van de Golf en Golf Plus is uitgebreid. Beide modellen zijn nu standaard voorzien van een systeem dat bij een noodstop automatisch de noodknipperlichten inschakelt. Hierdoor wordt achteropkomend verkeer sneller gewaarschuwd. De hoofdsteunen voor zijn zodanig gewijzigd dat ze bij een aanrijding van achteren de kans op een whiplash verder beperken. De hoofdsteunen achter zijn nu compacter van vorm en daardoor verbeterd het zicht naar achteren. Ten slotte is de optionele parkeerhulp Park Distance Control uitgebreid: door de achteruit in te schakelen, draait de buitenspiegel aan passagierszijde naar beneden. Dit zorgt voor een beter zicht op de zijkant van de weg/parkeerplaats.