11 oktober 2002
 

Dodge Viper

Nieuwe Dodge Viper is sneller dan ooit

11 oktober 2002 | De Chrysler Group start dit najaar op de Amerikaanse markt met de levering van de nieuwe Dodge Viper, de nieuwste generatie van wat als geen ander zozeer het icoon is geworden van de volbloed Amerikaanse supersportwagen.

De Viper modeljaar 2003 is ingrijpend anders dan het voorgaande model. De SRT-10 is een cabriolet met het gebruiksgemak van een coupe, dankzij een stevig en functioneel dak dat met een enkele handgreep kan worden bevestigd of opgeborgen. De Viper SRT-10 toont onmiskenbaar stylingkenmerken van de Dodge Viper GTS/R concept car uit 2000. Het is qua uitstraling een cabriolet en een roadster tegelijk. De ontwerpers van de nieuwe Viper schonken uiteraard ook alle aandacht aan het interieur. Ook daarbij zorgden zij er voor dat de ware essentie, het pure karakter van de Viper, bewaard bleef. Bestuurder en passagier worden onder meer beschermd door twee kleine, functionele rolbeugels achter de sportstoelen. In het instrumentenpaneel werd de toerenteller centraal geplaatst, met ernaast een snelheidsmeter met een schaal tot ruim 300 km/h. De topsnelheid van de Viper is trouwens begrensd op 305 km/h. Ook de separate startknop doet als detail herinneren aan de mooiste klassieke sportauto's.

Dodge Viper

Uiteraard presteert hij op een nog hoger niveau. De inhoud van de V10-motor werd op 8,3 liter gebracht; het vermogen bedraagt nu 368 kW/500 pk. Het al even ontzagwekkende maximum koppel van 678 Nm wordt bereikt bij 4.600 toeren per minuut. De uit aluminium vervaardigde motor drijft via een zesversnellingsbak de 19 inch grote achterwielen aan; beproefde maar volledig eigentijdse techniek in de beste traditie van echte Amerikaanse muscle cars.

De nieuwe Dodge Viper wordt gebouwd in DaimlerChryslers Conner Avenue fabriek in Detroit, Michigan. Hij wordt niet geexporteerd en is uitsluitend leverbaar in de Verenigde Staten en Canada.