29 juni 2006
Volvo V70 (1996 - 2007)

Volvo V70 (1996 - 2007)

Volvo Multi-Fuel: vijf brandstoffen in een auto

29 juni 2006 | Volvo zet de zoektocht naar verschillende oplossingen voor duurzame mobiliteit voort. De Zweedse fabrikant heeft nu een motorconcept ontwikkeld dat geschikt is voor een groot aantal brandstoftypen. De Volvo Multi-Fuel is een prototype van de V70 dat geschikt is om op vijf verschillende brandstoffen te rijden: hythaan, biomethaan, gas, E-85 en benzine.

De motor die de Volvo Multi-Fuel aandrijft, is een 200 pk sterke vijfcilinder met een inhoud van 2 liter die zijn energie op afroep kan betrekken van vijf verschillende brandstofsoorten: hythaan (10% waterstof en 90% methaan), biomethaan, gas (LPG), E85 (85% bio-ethanol en 15% benzine) en benzine. De toepassing van hythaan als brandstof is volgens tests overigens het meest effectief gebleken voor dit systeem.

Volvo V70 (1996 - 2007)

"De Multi-Fuel is net zo veilig, comfortabel en betrouwbaar als alle andere Volvos", aldus Mats Moren, projectleider Motoren bij Volvo Cars. "Met als extra voordeel dat het voertuig buitengewoon schoon is. Een van de voordelen van de Multi-Fuel is dat de verbranding van zuivere, duurzame brandstoffen zoals waterstof, biomethaan en bio-ethanol een verwaarloosbare netto bijdrage levert aan de uitstoot van kooldioxide. Dit is een eerste stap in de richting van een waterstofaangedreven maatschappij. Misschien kunnen we het systeem zelfs nog verder ontwikkelen, en in de toekomst wellicht op een nog hoogwaardiger mengsel rijden".

Volvo is van mening dat er meerdere wegen naar de toekomst zijn. De fossiele brandstoffen van vandaag de dag kunnen volgens Volvo niet door een enkel duurzaam brandstoftype worden vervangen. Wereldwijd varieren de lokale omstandigheden, daarom zijn voor verschillende markten verschillende motoren nodig voor verschillende alternatieve brandstoffen, samen met schonere conventionele motoren. Met dit aspect in het achterhoofd heeft Volvo Cars de Multi-Fuel ontwikkeld; een prototype dat kan worden aangedreven door vijf verschillende brandstoftypes en daardoor overal ter wereld kan rijden op de beschikbare energiebronnen. "Het idee is gebruik te maken van de brandstoffen die lokaal worden geproduceerd", legt Mats Moren uit. "Wat tot gevolg heeft dat er minder brandstoffen tussen de verschillende werelddelen hoeven te worden vervoerd, en dat de gebruiker de brandstof kan tanken die er ter plekke beschikbaar is".

Volvo V70 (1996 - 2007)

De Volvo Multi-Fuel is voorzien van een grote en twee kleinere tanks voor in totaal 98 liter gasvormige brandstoffen (hythaan, biomethaan en LPG) en een tank voor de vloeibare varianten (E85 en benzine) met een inhoud van 29 liter. "De kleine gastanks zijn gemaakt van staal", licht Moren toe. "De grote tank is voorzien van een gasdichte aluminiumbekleding en versterkt met uiterst sterk koolstofvezel en een buitenlaag van gehard glasvezelcomposiet". De brandstoftanks passen precies onder de vloer van de bagageruimte, waardoor de volledige bagagecapaciteit kan worden gehandhaafd. Voor het tanken van alle vijf brandstofsoorten zijn twee vulopeningen nodig: één voor de gasvormige en één voor de vloeibare brandstoffen. Om van de ene naar de andere brandstofsoort over te schakelen, hoeft de bestuurder alleen maar een knop in te drukken; de motor past zich vervolgens automatisch aan het juiste mengsel aan.

De Multi-Fuel beschikt over een motorvermogen van 200 pk en bereikt in 8,7 seconden een snelheid van 100 km/u. De Multi-Fuel is opmerkelijk schoon en voldoet aan de emissienormen van Euro 4 en ook al aan de voorgestelde niveaus van Euro 5. Er is tevens een alternatief katalysatorsysteem ontwikkeld dat voldoet aan de hoge eisen met betrekking tot de extreem lage uitlaatgasemissie voor PZEV/SULEV op de Amerikaanse markt. De auto is uitgerust met twee katalysatoren, waarvan een dicht bij de motor die de eerste startemissies verlaagt, en een onder de vloer voor de vermindering van de hoge-snelheidsemissie.