27 juni 2006
BMW X3 (2003 - 2010)

BMW X3 (2003 - 2010)

BMW introduceert vernieuwde X3

27 juni 2006 | De BMW X3 is vernieuwd. Nieuwe lichtunits voor en achter en royale bumpers in carrosseriekleur onderstrepen het dynamische karakter van deze SAV (Sport Activity Vehicle). Het interieur sluit daar bij aan met een nieuw vormgegeven instrumentarium, middenconsole en stuurwiel. Tegelijkertijd heeft de nieuwe BMW X3 ook op technisch gebied de nodige wijzigingen ondergaan.

Nieuw is een zescilinder dieselmotor (3.0 liter, 210 KW/286 pk) met variabele twin-turbo, een aluminium cilinderblok, common rail injectie met piezo injectoren, roetfilter en katalysator. Dezelfde voorzieningen heeft een andere nieuwkomer in het motorenpalet, de 3.0 liter lichtgewicht zescilinder dieselmotor met 160 kW/218 pk. Daarnaast krijgt de vernieuwde BMW X3 de beschikking over een nieuwe generatie zescilinder-in-lijn benzinemotoren (3.0 en 2.5 liter, 200 kW/272 pk en 160 kW/218 pk) met magnesium-aluminium cilinderblok, Valvetronic, Bi-VANOS en gereguleerde waterpomp.

BMW X3 (2003 - 2010)

De wijzigingen aan de voor- en achterzijde van de BMW X3 zijn subtiel, maar toch opvallend. Zowel aan de voor- als achterzijde zijn de uit twee delen bestaande bumpers uitgevoerd in de kleur van de carrosserie. Een opvallend kenmerk van de gehele X-modellenreeks van BMW zijn de zogenoemde zes ogen. Nieuw vormgegeven koplampunits met helder glas geven de nieuwe BMW X3 een karakteristieke aanblik. De wijze waarop de mistlampen in het front zijn geintegreerd draagt hieraan bij. Mede dankzij een subtiele spoiler onder de voorbumper wekt het front de indruk van een krachtig voertuig dat laag op de weg ligt. De niervormige grille springt extra in het oog vanwege de grotere afmetingen en in afwijkende kleuren uitgevoerde lamellen. De BMW X3 3.0sd is herkenbaar aan lamellen in Light Titanium, terwijl de andere zescilinder varianten zijn voorzien van een grille in Graphite Metallic. De versies met viercilinder motoren hebben zwarte lamellen in de grille.

Nieuw vormgegeven achterlichtunits zijn voorzien van horizontaal geplaatste LEDs die schuilgaan achter helder kunststof. In het donker zorgen deze voor een opvallend accent, maar ook overdag zijn de achterlichtunits een opvallend kenmerk van de nieuwe BMW X3. Even karakteristiek zijn de horizontale lijnen die vanaf de achterklep doorlopen in de bumper, en die daarmee ook de achterzijde van de nieuwe X3 een krachtige aanblik geven.

BMW X3 (2003 - 2010)

De nieuwe BMW X3 dankt zijn karakter aan de permanente vierwielaandrijving xDrive. Dankzij dit systeem toont de BMW X3 zich op de openbare weg een wendbare en dynamische reisgenoot, terwijl de variabele grip uitkomst biedt in zwaar weer. De xDrive vierwielaandrijving zorgt voor een variabele verdeling van de aandrijfkracht over de voor- en achteras. Het motorvermogen wordt via een elektronisch aangestuurde lamellenkoppeling overgebracht op de wielen met de meeste grip. Behalve dat de wielen hiermee op een wisselende ondergrond optimale grip houden, zorgt deze vorm van vierwielaandrijving ook voor een dynamischer rijgedrag door in een bocht de neiging tot onder- of overstuur tegen te gaan.

De rijeigenschappen van de nieuwe BMW X3 worden ondersteund door Dynamische Tractie Controle (DTC), een hulpfunctie die deel uitmaakt van het nieuwe DSC. DTC kan worden geactiveerd met een druk op de knop op de middenconsole. Vervolgens reageren de motor- en remassistentiesystemen iets later, zodat de BMW X3 bijvoorbeeld met licht spinnende wielen op losse sneeuw kan rijden. Bovendien maakt DTC een sportieve rijstijl mogelijk door in een bocht een hogere zijdelingse acceleratie en daarmee een drift toe te staan. Bij hogere snelheden komen de regelfuncties van DTC meer overeen met de standaardinstellingen van DSC, zodat het stabiliserende effect van dit systeem in kritieke situaties gewaarborgd blijft. Zoals gebruikelijk bij BMW kan DSC desgewenst volledig worden uitgeschakeld door de DTC-knop gedurende langere tijd ingedrukt te houden. Alleen de functie van het sperdifferentieel blijft dan behouden, om een doordraaiend wiel af te kunnen remmen.