19 juni 2006
 

Kia Carnival

Kia introduceert nieuwe Carnival

19 juni 2006 | Kia introduceert de geheel nieuwe Carnival. Terwijl de vorige Carnival vooral bekend stond om diens gunstige exploitatiekosten, moet de nieuwe europese Carnival zich bewijzen als betrouwbare alleskunner. Naast de aantrekkelijke prijs en lage onderhoudskosten claimt de Carnival ook nog eens heel veel ruimte, royaal comfort en dynamische prestaties.

De maatvoering van de nieuwe Carnival doet op het eerste gezicht vermoeden dat de luchtweerstand toeneemt: hij is korter, breder en hoger dan zijn voorganger. Echter, precies het omgekeerde is bereikt door toepassing van de nieuwste inzichten op het gebied van aerodynamica. De Carnival heeft minder energie nodig voor hogere prestaties. In het verlengde hiervan daalt het windgeruis en het praktisch brandstofverbruik.

De Carnival meet 4,81 m in de lengte en is daarmee 30 cm korter dan de recent geïntroduceerde long body die bestemd is voor de amerikaanse markt. Dit is een direct resultaat van uitvoerig consumentenonderzoek en het bewijs dat Kia dergelijke signalen in daden omzet. De Europese consument geeft namelijk meer prioriteit aan handzaamheid in druk verkeer, mits de functionaliteit van het zevenzitter concept behouden blijft.

Kia Carnival

De Carnival biedt zeven volwaardige stoelen in twee + drie + twee opstelling. Deze indeling maakt gebruik van de toegenomen hoogte en breedte van het koetswerk. Elk van de vijf stoelen op de middelste en achterste zitrij kan individueel worden verschoven, versteld, omgeklapt of uit de auto worden genomen. Om de veelzijdigheid van de Carnival daadwerkelijk tot een feit te maken, is het gewicht van de stoelen bescheiden gehouden. Toch is de maatvoering genereus. Zo hebben de voorstoelen 53 cm brede zittingen en de overige zitplaatsen zijn 50 cm breed. Alleen de middelste stoel op de tweede zitrij is wat compacter uitgevoerd op bijna 46 cm breedte.

De 2.7 V6 benzinemotor met CVVT Continuously Variable Valve Timing levert 139 kW (189 pk) maximum vermogen bij 6.000 toeren per minuut. De hoogste trekkracht is 249 Nm bij 4.000 toeren. De V6 voldoet aan de Euro-4 emissienorm. De V6 is zuiniger dan voorheen mede dankzij de mechanische afstelling van de klepspeling die levenslang onderhoudsvrij is (mits dit om de 90.000 km gecontroleerd wordt). Bovendien is de spanning van de zuigerveren geoptimaliseerd: niet minder, maar ook niet meer dan nodig om goede afdichting te geven bij de laagst mogelijke weerstand. Verder is de riem van de nokkenasaandrijving geluidsarm; deze leidt naar vier bovenliggende nokkenassen die direct de vier kleppen per cilinder bedienen.

De dieselmotor met VGT Variable Geometry Turbo heeft voor het maximum vermogen van 136 kW (185 pk) 3.800 toeren per minuut nodig. De hoogste trekkracht van 343 Nm is beschikbaar bij 1.750 toeren en blijft op ditzelfde niveau paraat tot 3.500 toeren. Ook de dieselmotor voldoet aan de Euro-4 emissienorm. De variabele geometrie verenigt twee typen turbolader in een huis. Bij lage toerentallen is een snel aansprekende turbo gewenst, waarvoor een klein en licht loopwerk nuttig is. Bij hoge toerentallen en het bijbehorende luchtvolume is echter een grote en daarmee zwaardere turbolader noodzakelijk. De VGT heeft geen turbogat onderin en komt evenmin adem tekort bovenin het toerenbereik.

Kia Carnival

Beide motoren zijn leverbaar met handgeschakelde of automatische transmissie naar keuze. De manuele transmissie heeft vijf versnellingen en is, dankzij drie assen en twee verschillende eindoverbrengingen, een bijzonder lichte en compacte constructie. De automaat in combinatie met de V6 benzinemotor is een viertraps, terwijl de dieselmotor een vijftraps automaat heeft. Dit verschil vloeit voort uit het bredere toerenbereik van de benzinemotor. De diesel is weliswaar krachtiger, maar over een smaller toerenbereik. Dit wordt gecompenseerd door de extra versnelling. Beide automatische bakken hebben het Sportshift systeem, dat desgewenst handmatig sequentieel schakelen mogelijk maakt.

Kia Carnival adviesprijzen inclusief BPM en BTW

  • Benzine:
    • 2.7 V6 LX €  29.995,-
    • 2.7 V6 EX €  33.995,-
    • 2.7 V6 EX aut €  36.195,-
    • 2.7 V6 EX Luxe €  38.995,-
    • 2.7 V6 EX Luxe aut €  41.195,-
  • Diesel:
    • 2.9 CRDi VGT LX €  33.995,-
    • 2.9 CRDi VGT EX €  37.995,-
    • 2.9 CRDi VGT EX aut €  40.195,-
    • 2.9 CRDi VGT EX Luxe €  42.995,-
    • 2.9 CRDi VGT EX Luxe aut €  45.195,-