29 mei 2006
Land Rover Range Rover (2001 - 2012)

Land Rover Range Rover (2001 - 2012)

Land Rover Range Rover verbeterd voor modeljaar 2007

29 mei 2006 | Een geheel nieuwe V8-diesel en een serie van andere verbeteringen markeren het modeljaar 2007 voor de Range Rover. Deze wijzigingen aan het vlaggenschip van Land Rover omvatten een aangepast interieurontwerp en diverse technische noviteiten. Een daarvan is Land Rovers gepatenteerde Terrain Response-systeem.

De twin turbo TDV8 dieselmotor beleeft zijn premiere in de Range Rover. Hij ontwikkelt een vermogen van 200 kW (272 pk). Het maximum koppel bedraagt 640 Nm en is beschikbaar van 2.000 tot 2.500 tpm. Vanaf 1.250 toeren is al meer dan 400 Nm aan koppel beschikbaar; dat is meer dan het maximum koppel van de vorige dieselmotor (390 Nm). In verhouding tot de zescilinder dieselmotor die hij vervangt, ontwikkelt de TDV8 54 procent meer vermogen en 64 procent meer koppel bij een nagenoeg gelijk brandstofverbruik. In verhouding tot de vorige dieselmotor is de acceleratie aanzienlijk verbeterd, waarbij de tijd van 0 naar 100 km/h is gereduceerd met ruim vier seconden tot 9,2 seconden. De topsnelheid is toegenomen tot 200 km/h (elektronisch begrensd). Daarnaast is de Range Rover TDV8 gemiddeld zo'n 75 procent stiller.

Land Rover Range Rover (2001 - 2012)

De nieuwe motor is gecombineerd met een ZF 6-traps automatische transmissie met intelligent transmissiemanagement, die reeds bekend is uit de benzinemodellen van de Range Rover. De nieuwe afstemming van het onderstel is vergelijkbaar met dat van de Range Rover Supercharged. Brembo-remmen aan de voorwielen zijn standaard.

De twee benzinemotoren voor de Range Rover, de 4.2 V8 Supercharged met een vermogen van 291 kW (396 pk) en de atmosferische 4.4 V8 met een vermogen van 225 kW (306 pk), blijven voor het modeljaar 2007 ongewijzigd in het programma.

Land Rover Range Rover (2001 - 2012)

De off-road-capaciteiten van de Range Rover worden verbeterd door de introductie van Terrain Response, dat vanaf het modeljaar 2007 standaard is op alle uitvoeringen van de Range Rover. Hetzelfde geldt voor het elektronisch blokkeerbaar centraal differentieel, met een elektronisch blokkeerbaar achterdifferentieel als optie. Terrain Response stelt de bestuurder in staat om via een draaiknop te kiezen uit vijf terrein-standen, afhankelijk van de ondergrond. De elektronische en mechanische systemen van de auto worden dan geoptimaliseerd voor de betreffende rijomstandigheden.

Tot de andere verbeteringen voor de Range Rover modeljaar 2007 behoort ook een aangepast interieur. Zo is er meer bergruimte (inclusief een nieuw, dubbel dashboardkastje en een groter bergvak in de middenconsole), is het airbagsysteem geoptimaliseerd, heeft de middenconsole een strakkere styling gekregen, beschikt de auto voortaan over een elektronisch gestuurde parkeerrem, is het bovenste deel van het dashboard vernieuwd, en zijn airconditioning- en ventilatiesysteem ingrijpend verbeterd. Ook de schakelaars en het audiosysteem zijn opgewaardeerd, en zijn er meer dashboardafwerkingen in hout en metallic. Voor de voorstoelen is nu als optie een koelfunctie beschikbaar, terwijl stoelverwarming voorin voortaan standaard is. Nieuwe actieve hoofdsteunen met geintegreerd whiplash reductie-systeem leveren een bijdrage aan de veiligheid.