23 mei 2006
Lexus GS (2005 - 2012)

Lexus GS (2005 - 2012)

Lexus introduceert GS450h

23 mei 2006 | Lexus introduceert een nieuwe versie van de GS, de 450h. Lexus Hybrid Drive is de naam voor de hybride technologie van het Japanse premium merk. Het uitgangspunt zat vol tegenstellingen: een model ontwikkelen met een hybride aandrijflijn dat tot hoge prestaties in staat is maar dat tegelijkertijd wordt gekenmerkt door een brandstofverbruik en emissies die lager zijn dan die van enig ander vergelijkbaar model.

Voor de sportieve GS 450h werd een volledig nieuwe hybride aandrijflijn ontwikkeld met de motor voor en de aandrijving op de achterwielen. De krachtbron betreft een V6 benzinemotor met het nieuwe D-4S injectiesysteem met dubbele injectoren en dubbele variabele kleptiming (Dual VVT-i Dual Variable Valve Timing-intelligent). De zescilinder motor heeft een cilinderinhoud van 3.456 cm3 en levert een vermogen van 296 pk/218 kW en een koppel van 368 Nm. De motor is gekoppeld aan een compacte, permanente magneet elektromotor, goed voor een vermogen van 200 pk/147 kW en een koppel van 275 Nm dat al vanaf stilstand beschikbaar is. Met een gecombineerd vermogen van circa 340 pk/254 kW is de GS 450h de krachtigste hybride productieauto ter wereld.

Behalve uit de benzinemotor en de elektromotor bestaat het Lexus Hybrid Drive systeem van de nieuwe GS 450h uit nog een generator, een nikkel-metaal hydride accu van 288 volt, een vermogensverdeler dat het aandrijfvermogen van benzinemotor, elektromotor en generator via planetaire tandwielen verdeelt, al naar gelang de omstandigheden en een nieuwe, compactere Power Control Unit die niet groter is dan een accu van 12 volt. Deze Power Control Unit, die 63% kleiner is dan die in de RX 400h, zet de elektrische stroom om teneinde de koppeling mogelijk te maken tussen de gelijkstroomaccu van 288 volt, de wisselstroomgenerator en de elektromotor van 650 volt.

Als enige beschikt de GS 450h over een hybride transmissie met een 2-fasen tandwielreductie, een voorziening die vergelijkbaar is met een compacte automatische versnellingsbak, die een hoog koppel genereert bij lage snelheden, waardoor de acceleratie aanmerkelijk wordt verbeterd, en die bij hoge snelheden voor rust in het interieur en een verbeterd brandstofrendement zorgt. Elektromotor, generator, vermogensverdeler en 2-fasen tandwielreductie zijn ondergebracht in een lichte, compacte behuizing die in lengterichting is geplaatst.

Lexus GS (2005 - 2012)

De GS 450h accelereert van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden en van 80 naar 120 km/h in 4,9 seconden. Tot aan zijn elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h biedt de Lexus een lineaire acceleratie, zonder de kenmerkende onderbrekingen van een conventionele aandrijflijn bij het opschakelen.

De GS 450h is ook veel zuiniger dan vergelijkbare sedans met een V8 motor, met een gemiddeld verbruik van 7,9 l/100 km (gecombineerd volgens EG norm 101/100); een dergelijk brandstofverbruik ligt op het niveau van een auto uit het C-segment, 2 segmenten lager. De CO2-emissie bedraagt bovendien 186 g/km, vergelijkbaar met die van een zuinige 4-cilinder diesel uit het E-segment. De gezamenlijke uitstoot van NOX en HC-deeltjes (samen 0,01 g/km) is een van de allerlaagste van alle huidige modellen met een conventionele verbrandingsmotor.

De GS 450h is het topmodel in de GS reeks van de derde generatie en daarmee ook het eerste serieproductiemodel dat volgens de nieuwe L-finesse designfilosofie van Lexus is ontworpen. De GS 450h is als vlaggenschip van de GS reeks te herkennen aan zijn achterklepspoiler, de discrete Hybrid emblemen op de buitendorpels en de exclusieve 18-inch lichtmetalen velgen. De technici van het Lexus Development Centre gaven de grootst mogelijke aandacht aan de kleinste details. Lexus streven naar perfectie komt tot uiting in de bediening van schakelaars, panelen en andere bedieningselementen in het interieur van de GS 450h. Diverse componenten werden nieuw ontworpen om ervoor te zorgen dat ze bij het bedienen minder dan 45 dB geluid maken. Het dashboardkastje bijvoorbeeld gaat nu veel sneller en geleidelijker open, doordat de mechanische wrijving zo klein mogelijk is gemaakt.

De GS 450h is uitgerust met tal van geavanceerde zaken die het leven aan boord veraangenamen. Ingetogen gastvrijheid en zorgvuldige interactie met de bestuurder liggen ten grondslag aan de algehele Lexus beleving. Bij de nieuwe GS 450h wordt dit al direct geillustreerd door de Smart Key toegang en de automatische verlichting bij het in- of uitstappen. Andere voorbeelden zijn de startknop die het gebruik van een contactsleutel overbodig maakt en de parkeersensoren die hulp bieden bij het inparkeren en tijdens het manoeuvreren bij lage snelheden.

Lexus GS (2005 - 2012)

Het Lexus Multimedia & Navigatie systeem is uitgerust met een Mark Levinson Premium Surround systeem waarmee DVD's zijn af te spelen in 5.1 home theatre kwaliteit. Het omvat tevens een nieuw dvd-navigatiesysteem met Traffic Management Control, een 7-inch Electro Multi Vision scherm met touchscreen bediening en spraaksturing voor de bediening van de audioinstallatie, de airconditioning, het navigatiesysteem en de mobiele telefoon. Een uniek onderdeel in dit segment is ook de Lexus Parking Assist Monitor (parkeerhulpcamera met aanwijzingen op het EMV display).

Prijzen Lexus GS 450h:

  • Business 71.400 euro
  • Executive 77.500 euro
  • President 87.950 euro

Hierin is de 3.000 euro BPM-korting als gevolg van het B-label verrekend.