10 mei 2006
Opel Antara

Opel Antara

Opel introduceert Antara

10 mei 2006 | Inspelend op de enthousiaste reacties op de Antara GTC cross-over Concept Car op de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt 2005, introduceert Opel vanaf eind dit jaar de productieversie van de Antara in Europa. In Nederland zal de Antara begin volgend jaar zijn opwachting maken in de showrooms.

Een grote bodemvrijheid, grote wielen en robuuste beschermingselementen rondom zijn typische kenmerken van de Opel Antara, evenals zijn compacte afmetingen (lengte x breedte x hoogte: 4,57 x 1,85 x 1,70 meter). Hoewel hij niet meer plaats in beslag neemt dan een middelgrote gezinsauto, biedt hij volgens de ontwerpers een zeer ruim interieur.

Opel Antara

In eerste instantie is de Opel Antara verkrijgbaar met drie dwars geplaatste motoren, die stuk voor stuk vier kleppen per cilinder hebben. De V6-benzinemotor van de Antara heeft een cilinderinhoud van 3,2 liter, ontwikkelt een maximumvermogen van 165 kW/224 pk en wordt gekoppeld aan een 5-traps automatische transmissie met ActiveSelect-functie. Opel verwacht dat de 2,0-liter common-rail turbodiesel met 110 kW/150 pk de meest verkochte versie zal zijn. Hij wordt aangeboden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of met dezelfde automatische transmissie als de V6-motor. De instapversie wordt aangedreven door een 2,4-liter viercilinder benzinemotor met 104 kW/141 pk, voorzien van twee bovenliggende nokkenassen en een balansas.

"Het vierwielaandrijvingssysteem van de Antara verenigt de voordelen van voorwielaandrijving met die van permanente vierwielaandrijving", aldus Opel. Het werkt met een elektronisch gestuurd elektrohydraulisch differentieel dat het koppel in alle omstandigheden in een optimale verhouding verdeelt over de voor- en de achteras. De aandrijflijn is volledig geïntegreerd met de ABS- en ESP-systemen, die de autobeheersing en de actieve veiligheid verbeteren.

Opel Antara

Andere standaardfuncties zijn Hydraulic Brake Assist (HBA), Active Rollover Protection (ARP) en Descent Control System (DCS). Met DCS kan de Antara veilig een afdaling nemen tegen een constante snelheid, die vooraf bepaald wordt door de positie van het gaspedaal. Trailer Stabilization Assist (TSA) is als optie verkrijgbaar en voorkomt eventuele slingerbewegingen van een aanhangwagen of caravan. De McPherson voorwielophanging en een achterwielophanging met vierpuntsgeleiding zijn de basiscomponenten van het chassis dat veel gelijkenis vertoont met dat van de Opel Vectra en Signum. Het remsysteem bestaat uit grote geventileerde schijfremmen op alle wielen.