5 mei 2006
Mercedes-Benz CLS (2004 - 2011)

Mercedes-Benz CLS (2004 - 2011)

Leveringsprogramma Mercedes-Benz CLS-Klasse aangepast

5 mei 2006 | Voor het modeljaar 2007 levert Mercedes-Benz in de CLS-Klasse een drietal nieuw ontwikkelde motoren, verbeterde veiligheidsvoorzieningen en een completere standaarduitrusting. In de vierdeurs coupe biedt Mercedes-Benz voor het eerst de nieuw ontwikkelde directe inspuiting met Piezo-injectoren benzinemotor. De 215 kW/292 pk sterke zescilindermotor van de CLS 350 CGI verbruikt daardoor zo'n tien procent minder brandstof dan de V6-benzinemotor met conventionele inspuiting in het inlaatspruitstuk. De CLS 500 wordt aangedreven door de nieuwe V8-motor uit de S-Klasse. Ook nieuw is de CLS 63 AMG met een 378 kW/514 pk sterke V8.

De benzinemotor met directe inspuiting met Piezo-injectoren en een straalgeleid verbrandingsproces wordt vanaf het derde kwartaal van dit jaar geleverd in de nieuwe CLS 350 CGI. Directe inspuiting betekent inspuiting direct in de cilinder, terwijl bij indirecte inspuiting de brandstof nog in het inlaatspruitstuk wordt gespoten. Voor een goede menging van brandstof en lucht zijn daarom naast enkele andere technieken een uiterst precieze brandstofinjectie onder zeer hoge druk met snelle Piezo-injectoren noodzakelijk en is een speciale vorm van de verbrandingsruimte vereist. Het innovatieve verbrandingsproces zorgt voor een efficienter gebruik van de brandstof. Zo verbruikt de zescilinder coupe volgens de Europese norm 9,1 tot 9,3 liter per 100 kilometer en heeft hij met een tankinhoud van 80 liter een actieradius van zo'n 870 kilometer.

Het belangrijkste voordeel levert de CGI-motor (stratified Charged Gasoline Injection) in de zogeheten mager mengsel modus, wanneer de motor met een hoog luchtoverschot en daarmee met een zeer gunstig verbruik werkt. Dankzij meervoudige inspuiting is deze "spaarstand" voor het eerst ook bij hogere toerentallen mogelijk. Bij elke arbeidsslag worden de verbrandingskamers binnen fracties van seconden meerdere malen achtereen met brandstof ingespoten om zo de mengselvorming, verbranding en het verbruik duidelijk te verbeteren. Snelle Piezo-injectoren behoren tot de belangrijkste onderdelen van de nieuwe directe benzine-inspuiting. Ze openen hun straalkoppen naar buiten en vormen daarmee een ring van slechts enkele micrometers dikte, waardoor de brandstofstraal wordt gevormd en gelijkmatig in kegelvorm wordt verspreid. Dankzij de snelle reactietijd maken deze injectoren ook de meervoudige inspuiting per arbeidsslag mogelijk en ze zorgen zo voor een belangrijke voorwaarde voor het verbruik van de motor.

De direct ingespoten motor kan nog bij snelheden van meer dan 120 km/u in de mager mengsel modus worden gereden. Bij een rijstijl met min of meer constante snelheden verbruikt de CGI-motor op binnen- en snelwegen tot 1,5 liter per 100 kilometer minder brandstof dan de zescilinder met normale inspuittechniek. De prestaties zijn ook verbeterd: de nieuw ontwikkelde motor heeft 15 kW/20 pk meer vermogen dan de normaal ingespoten V6 en rond vier procent meer koppel. Voor de acceleratie van 0-100 km/u heeft de CLS 350 CGI 6,7 seconden nodig, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.

Mercedes-Benz CLS (2004 - 2011)

Ook nieuw in de CLS-Klasse zijn twee achtcilindermotoren. De CLS 500 wordt voortaan aangedreven door de 285 kW/387 pk sterke V8-motor uit de S-Klasse, die 26 procent meer vermogen biedt dan de tot dusver gebruikte achtcilinder. Het maximum koppel bedraagt 530 Nm, zo'n 15 procent meer dan bij de vorige motor. De acceleratie van 0-100 km/u vindt bij de CLS 500 plaats in 5,4 seconden, een verbetering van 0,7 seconden.

De nieuwe CLS 63 AMG met een koppel van 630 Nm is ontwikkeld door Mercedes-AMG en wordt aangedreven door een 378 kW/514 pk sterke motor. Ten opzichte van de huidige CLS 55 AMG levert deze motor 28 kW/38 pk meer vermogen. De CLS 320 CDI met de nieuw ontwikkelde V6-dieselmotor (165 kW/224 pk) biedt nu meer koppel. De trekkracht nam toe van 510 naar 540 Nm. Alle CLS-motoren worden standaard geleverd in combinatie met de geroemde zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC.

Voortaan behoort de passagiersbescherming Pre-Safe tot de standaarduitrusting van de CLS-Klasse. Het systeem neemt onder bepaalde voorwaarden preventieve maatregelen voor bestuurder en bijrijder bij een mogelijk naderend ongeluk. De gordels van bestuurder en passagier worden aangespannen, de passagiersstoel wordt in een gunstige positie geplaatst en bij slipgevaar worden automatisch de zijruiten en het eventuele schuifdak gesloten. Door deze preventieve maatregelen kunnen de gordels en de airbags bij een ongeval zo goed mogelijk hun werk doen.

Bij Pre-Safe horen ook Neck-Pro-hoofdsteunen. Wanneer een sensor merkt dat er een aanrijding tegen de achterzijde van de auto plaatsvindt, schieten de hoofdsteunen in milliseconden 40 millimeter naar voren en 30 millimeter omhoog om het hoofd en de nek van de bestuurder en bijrijder beter op te vangen en te beschermen. Daardoor kunnen de crash-actieve hoofdsteunen de kans op een whiplash verminderen.

Mercedes-Benz CLS (2004 - 2011)

Vanaf medio 2006 behoort ook het voor de S-Klasse ontwikkelde remsysteem Adaptive Brake tot de standaarduitrusting van de CLS-Klasse. Elektronische regeling van het hydraulische remsysteem maakt de toepassing van assistentiefuncties mogelijk, die in noodsituaties of bij nat wegdek voor meer veiligheid zorgen. Bovendien maakt Adaptive Brake het bergop rijden gemakkelijker en voorkomt het ongewild rollen van de auto bij een verkeerslicht of bij stop-and-go-verkeer.

De prijzen van de CLS 500 en CLS 320 CDI blijven nagenoeg gelijk. De CLS 350 CGI wordt in vergelijking met zijn voorganger € 530 duurder. De CLS 63 AMG gaat in Nederland € 149.400 kosten. De nieuwe modellen van de CLS-Klasse worden vanaf juni 2006 leverbaar.