3 mei 2006
Audi A6 Allroad (2006 - 2011)

Audi A6 Allroad (2006 - 2011)

Audi introduceert nieuwe A6 AllRoad Quattro

3 mei 2006 | De nieuwe Audi A6 Allroad Quattro wordt in juli verwacht. Het concept van de nieuwe Audi A6 AllRoad Quattro is een opzichzelfstaand ontwerp, dat echter nauw verwant is aan de A6 Avant. Maar waar de bestuurder met zijn Avant niet verder kan, gaat de A6 AllRoad Quattro door. De A6 AllRoad Quattro breidt het concept van de Avant uit met off-road stijlelementen.

Het design van de carrosserie wordt gekenmerkt door dezelfde vormen en lijnen als die van de A6 Avant. Tegelijkertijd vormen diverse off-road stijlelementen een geheel met de rest van de carrosserie. De roestvrijstalen bodembescherming is daarvan een goed voorbeeld. En de kenmerkende single frame grille is voor dit model subtiel gewijzigd, met verchroomde randen op de verticale spijlen en een nummerplaathouder die lijkt te zweven. Andere specifieke designkenmerken zijn de nieuw vormgegeven bumpers, grotere buitenspiegels en mistlampen in de voorbumper.

Opzij wordt de dynamische lijn versterkt door krachtig geprofileerde portierlijsten, optioneel uitgevoerd in aluminium. De eveneens uit aluminium vervaardigde dakrail rust op vier steunen. Robuust uitgevoerde dorpelbekleding en de verbrede wielkasten bevestigen de indruk van kracht. Afhankelijk van de gekozen uitvoering hebben de velgen een diameter van 17 of 18 inch. De velgen zijn in drie speciale designs leverbaar. Aan de achterzijde valt de A6 AllRoad Quattro op door een roestvrijstalen bodembescherming en een aluminiumkleurige sierstrip. Bij de optionele Xenon-plus verlichting is de auto uitgerust met een led-unit voor de rem- en achterlichtfuncties.

Audi A6 Allroad (2006 - 2011)

De nieuwe Audi A6 AllRoad Quattro meet 4.934 millimeter in de lengte, heeft een wielbasis van 2.833 mm en is 1.862 mm breed. Afhankelijk van de stand van de standaard aanwezige adaptive air suspension bedraagt de hoogte tussen de 1.459 en 1.519 mm. Vergeleken met zijn voorganger werd de nieuwe A6 AllRoad Quattro 124 millimeter langer, met een 76 mm langere wielbasis. Daarbij is het nieuwe model precies 10 mm breder.

Door het neerklappen van de rugleuning groeit het volume van de bagageruimte van 565 tot maximaal 1.660 liter, waarbij twee bevestigingsrails dienen om de bagage stevig vast te zetten. Voor de laadruimte zijn bovendien tal van accessoires leverbaar, zoals een speciale fixeerset en een automatisch bedienbare achterklep. Lange voorwerpen vinden dankzij het doorvoerluik met skizak een plekje.

Voor de A6 AllRoad Quattro zijn vier in lengterichting geplaatste motoren leverbaar. Het motorenpalet omvat twee benzine- en twee dieselmotoren. De 3.2 FSI-motor levert een vermogen van 188 kW (255 pk). Het maximumkoppel van de V6 bedraagt 330 Nm en is beschikbaar vanaf 3.250 t/min. De 4.2 FSI-motor is krachtiger. De V8 met directe inspuiting levert 257 kW (350 pk) en een koppel van 440 Nm dat bij 3.500 t/min beschikbaar komt. De 2.7 TDI genereert een vermogen van 132 kW (180 pk) en een koppel van 380 Nm. De maximale trekkracht is beschikbaar bij 1.400 t/min en blijft tot 3.300 t/min constant. De 3.0 TDI brengt tussen 1.400 en 3.250 t/min een koppel van 450 Nm op de krukas over, en is met een vermogen van 171 kW (233 pk) duidelijk sterker dan de A6 Avant.

Audi A6 Allroad (2006 - 2011)

De permanente Quattro-vierwielaandrijving, standaard aanwezig in de A6 AllRoad Quattro, is cruciaal voor de rijeigenschappen. Een zelfsperrend middendifferentieel verdeelt de aandrijfkracht variabel over de voor- en achteras. Onder normale omstandigheden wordt het vermogen in een verhouding 50:50 verdeeld, indien nodig kan tot 75 procent van het motorvermogen op een van beide assen worden overgebracht.

De 3.2 FSI is leverbaar vanaf € 70.090,--. De 2.7 TDI staat voor een bedrag van € 66.190,-- in de prijslijst, de 3.0 TDI is er vanaf € 69.690,--. Beide dieselmotoren zijn standaard voorzien van een roetfilter. Bij zijn introductie is de nieuwe A6 AllRoad Quattro in beide dieseluitvoeringen leverbaar, alsmede de 3.2 FSI. De 2.7 TDI en 4.2 FSI worden standaard voorzien van een automatische zestraps tiptronic transmissie. De versie met V6-benzinemotor en de 3.0 TDI zijn ook met een handgeschakelde zesversnellingsbak leverbaar. De 4.2 FSI met tiptronic wordt in het najaar 2006 aan het leveringsprogramma toegevoegd.