7 april 2006
Lexus RX (2003 - 2009)

Lexus RX (2003 - 2009)

Lexus RX350 vervangt RX300

7 april 2006 | De 4-wielaangedreven RX is de oorsprong van de luxe SUV. Zijn reputatie dankt hij onder meer aan de bijzondere styling. Deze gaat gepaard met een hoge mate van comfort en een compleet scala van technologisch innovatieve voorzieningen. Voor modeljaar 2006 is de RX300 aangepast met een nieuwe motor en royalere uitrusting.

De Lexus RX 350 is voorzien van een nieuwe 3,5 liter V6-benzinekrachtbron. Het aluminium motorblok, met een cilinderinhoud van 3.456 cm3 en 24 kleppen, maakt als eerste van dit segment gebruik van Dual VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent), een geoptimaliseerde variabele timing voor de inlaat- en uitlaatkleppen. Dit wordt gecombineerd met klepactivering en -aanpassing via de HLA (Hydraulic Lash Adjuster), en een elektrisch geactiveerd ACIS (Acoustic Control Induction System), dat de luchtinstroom varieert door de lengte van het inlaattraject automatisch af te stemmen op het toerental van de motor.

De nieuwe motor genereert een vermogen van 203 kW (276 pk) bij 6.200 tpm en 342 Nm koppel bij 4.700 tpm, waarmee de RX 350 van 0-100 km/h optrekt in 7,8 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid bereikt van 200 km/h. Daar staat tegenover dat het gecombineerde brandstofverbruik van de nieuwe RX 350 met 8 procent is teruggebracht tot 11,2 l per 100 km. De V6 krachtbron van de RX 350 gaat samen met een automatische 5-traps transmissie die is voorzien van nieuw ontwikkelde Shift Control Logic.

Lexus RX (2003 - 2009)

De 4-wielaandrijving van de RX 350 is voorzien van een nieuw midden-differentieel met viscokoppeling. De inherente slipbeperking van dit systeem leidt niet alleen tot een soepele overbrenging van de 35 procent extra vermogen van de nieuwe 3,5-liter V6 motor, maar verbetert ook, samen met de systemen voor Vehicle Stability Control (VSC) en tractiecontrole (TRC), de tractie en stabiliteit onder alle rijomstandigheden. Ook de stuurinrichting van de nieuwe Lexus RX 350 is aangepast voor een directere, responsievere stuurervaring in overeenstemming met het toegenomen vermogen van de V6-motor.

Bij de verbeteringen van de RX 350 is bijzondere aandacht besteed aan het dempen van geluid en trillingen, waardoor de nieuwe luxe SUV van Lexus weliswaar krachtiger is dan zijn voorganger, maar ook aanzienlijk stiller bij alle toerentallen. Door de nieuwe motorkapisolatie, geluiddemping bij het dashboard en verbeteringen aan het uitlaatsysteem, is de overdracht van motorgeluiden en trillingen naar de passagiersruimte verminderd. Het geluidsniveau van de aandrijving is verlaagd door een effectievere isolatie van de transmissietunnel en een geluidsabsorberende afdichtende tussenlaag op de transmissieas. Aanmerkelijke verbeteringen op het gebied van geluiddemping zijn ook bereikt door de keuze voor een nieuwe voorruit. Deze is voorzien van een akoestische folie aan de binnenkant met sterke geluiddempende eigenschappen, die het geluid in de auto onder het rijden met 3 dB kan verminderen. De nieuwe vloerbedekking bij de voorstoelen houdt rijgeluiden eveneens beter tegen.

Het nieuwe Multimedia- en Navigatiesysteem in de Lexus RX 350 bestaat uit een Mark Levinson audioinstallatie met dvd-afspeelmogelijkheid, de nieuwste Lexus navigatietechnologie met Bluetooth aansluiting en de Lexus Parking Assist Monitor. Alle systemen worden bediend via de Electro Multi-Vision (EMV) display, een groot VGA LCD-touchscreen.

Lexus RX (2003 - 2009)

De Lexus Parking Assist Monitor is een camera aan de achterkant van de auto, die automatisch en in kleur het achteruitzicht op de omgeving in beeld brengt op de EMV-display zodra de auto in zijn achteruit wordt gezet. Hulplijnen op de display geven de rijrichting van het voertuig aan op basis van de actuele stand van het stuurwiel.