7 april 2006
Audi TT (2006 - 2014)

Audi TT (2006 - 2014)

Audi toont nieuwe TT

7 april 2006 | De eerste Audi TT, die eind 1998 werd geïntroduceerd, veroverde het sportcoupé-segment op stormachtige wijze en maakte het merkimago van Audi sportiever. Nu maakt de tweede generatie van dit model zijn debuut. De nieuwe TT Coupé is dynamischer dan zijn voorganger, zowel qua ontwerp, aandrijving als onderstel.

Het ontwerpteam van Audi heeft op subtiele wijze de visuele ontwerptaal van de eerste TT, het motief van cirkels en welvingen, aangepast en opnieuw geïnterpreteerd voor het nieuwe model. Strakke panelen benadrukken de impressie van dynamische beweging. Met een lengte van 4.178 millimeter is de nieuwe TT 137 millimeter langer dan zijn voorganger en met 1.842 millimeter tevens 78 millimeter breder.

Audi TT (2006 - 2014)

De carrosserie is geconstrueerd volgens de door Audi ontwikkelde ASF Space Frame-technologie en bestaat uit aluminium en staal. Dit is de eerste keer dat in ASF verschillende materialen met elkaar zijn gecombineerd. 69 procent van de carrosserie bestaat uit aluminium. De resterende 31 procent bestaat uit stalen onderdelen, die zich vooral achterin de auto bevinden ten behoeve van een gebalanceerde gewichtsverdeling over de assen. Om de neerwaartse kracht aan de achterwielen te verbeteren, komt bij een snelheid van 120 km/h een spoiler uit de achterklep omhoog.

Voor de aandrijving zijn twee benzinemotoren beschikbaar. De 2,0-liter viercilinder TFSI-turbomotor met FSI directe benzine-inspuiting ontwikkelt een vermogen van 147 kW (200 pk). Met zijn handgeschakelde zesversnellingsbak laat hij de TT in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren. De topsnelheid bedraagt 240 km/h. De sonoor klinkende, atmosferische 3,2-liter V6-motor ontwikkelt 184 kW (250 pk) en geeft de TT Coupé een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden en een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/h. Beide motoren zijn standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie kunnen ze worden gecombineerd met de S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling.

Audi TT (2006 - 2014)

De standaarduitrusting van de nieuwe Audi TT omvat een automatische airconditioning en een sportstuurwiel met afgevlakte onderrand. Ventilatieroosters, stuurwielspaken, en veel schakelaars en bedieningsorganen hebben een aluminiumkleurige afwerking. Een Bluetooth-interface is beschikbaar voor mobiele telefoons. De telefoonfuncties kunnen worden bediend via het multifunctionele stuurwiel of via gesproken commando's. De bediening van het optionele navigatiesysteem is afgeleid van het MMI-systeem, dat reeds bekend is uit de Audi's A6, A8 en Q7.

De nieuwe Audi TT zal, net als zijn voorganger, allereerst op de markt komen als een 2+2-zits coupé. Het apart ontwikkelde roadster-model wordt later geïntroduceerd. De nieuwe Audi TT Coupé wordt in september in Nederland verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.