27 september 2002
Volvo S60 (1999 - 2010)

Volvo S60 (1999 - 2010)

Volvo introduceert S60 R en V70 R

27 september 2002 | De nieuwe Volvo S60 R en Volvo V70 R beschikken over de krachtigste motor die Volvo op dit moment op de markt brengt. De krachtbron levert 300 pk en heeft een koppel van 400 Nm. En, last but not least, met deze motor bereikt de auto binnen 5,7 seconden een snelheid van 100 kilometer per uur.

Zelfs op het eerste gezicht valt al op dat de motor in de Volvo S60 R en de Volvo V70 R allesbehalve standaard is. De karakteristieke kleur R-blue komt namelijk terug op de krachtbron en de beschermkappen van de distributieriem. Verder is de kap over het inlaatspruitstuk afgewerkt in aluminium en voorzien van het R-logo. De aluminium afwerking komt ook terug in de charge air-pijp van de turbo. Deze pijp is overigens op een opvallende plek in de motorruimte geplaatst. Het krachtige ontwerp van de motor bevestigt de feiten: de 2,5 liter vijfcilinder-in-lijn turbomotor is de krachtigste die Volvo tot nu toe op de markt heeft gebracht. Hij is gebaseerd op de 2,3 liter motor in de T5-modellen van Volvo.

Volvo S60 (1999 - 2010)

De 300 pk (220 kW) bij 5.200 toeren per minuut en het koppel van 400 Nm tussen 1.950 en 5.250 toeren per minuut, plaatsen de R-motor tussen de marktleiders op het gebied van kracht. Zijn topsnelheid ligt op 250 kilometer per uur (begrensd) en de Volvo S60 R bereikt met een handgeschakelde versnellingsbak binnen 5,7 seconden een snelheid van 100 kilometer per uur; de Volvo V70 R doet dit in 5,9 seconden (voorlopige cijfers). Al bij 1950 toeren per minuut bereikt de motor zijn maximum koppel. Dit dankzij het grotere volume en de nieuwe turbo van KKK, met een maximum laaddruk van ongeveer 1 bar. Aangezien een hoge laaddruk de temperatuur van de inlaatlucht aanzienlijk verhoogt, zijn de Volvos S60 R en de V70 R uitgerust met twee interkoelers. De motor is verder voorzien van Dual Wide Range CVVT (Continuously Variable Valve Timing), zowel aan de nokkenas van de inlaatkleppen als de nokkenas van de uitlaatkleppen. CVVT past de openingstijden van de kleppen aan de snelheid en de belasting van de motor aan. Dit betekent volgens Volvo dat de motor efficienter is en betere prestaties levert, een lager brandstofverbruik heeft en minder schadelijke stoffen uitstoot. Zuigers en zuigerstangen zijn extra versterkt om de grote inwendige krachten te kunnen weerstaan en tevens is de koeling van de cilinderkop verbeterd. Ook is het oliecarter opnieuw ontworpen zodat de olietoevoer naar de motor goed verloopt, zelfs bij extreme G-krachten.

De nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesversnellingsbak is berekend op het hoge koppel dat de motor kan voortbrengen. De Geartronic automatische transmissie heeft vijf versnellingen. Met Geartronic heeft de bestuurder het beste van twee werelden: de versnellingsbak regelt zelf het schakelen, maar de bestuurder kan er ook voor kiezen handmatig te schakelen. Echter zonder koppelingspedaal. De automatische transmissie is adaptief. Met andere woorden, hij past zich aan aan de rijstijl van de bestuurder. Hij is daarnaast voorzien van een Sport-stand waarbij de automaat sneller op- en terugschakelt.