23 september 2002
 

Honda Accord (2003 - 2008)

wereldpremiere voor nieuwe honda accord tijdens autosalon van parijs

23 september 2002 | Op de komende Autosalon in Parijs (publieksdagen van 28 september tot en met 13 oktober 2002) kan het publiek voor het eerst kennismaken met de nieuwe Honda Accord. De compleet nieuwe Accord wordt hoger gepositioneerd in het segment van de luxe en sportieve topsedans dan de voorganger.

Er is keuze uit twee DOHC i-VTEC motoren. Deze volledig lichtmetalen krachtbronnen, met een inhoud van 2,0 en 2,4 liter, zijn gekoppeld aan nieuwe handgeschakelde transmissies: een 5-versnellingsbak voor de 2.0 en een 6-versnellingsbak voor de 2.4 liter versie. Beide motorversies zijn ook leverbaar met een 5-traps automaat met Sequential Sports Shift. De i-VTEC technologie zorgt volgens Honda voor veel vermogen en trekkracht in alle snelheidsbereiken en een naar verhouding laag brandstofverbruik. Dit is mogelijk dankzij de combinatie van VTEC (variable valve timing and lift electronic control) en VTC (variable timing control). De 2.0 levert 155 pk (114 kW) en het maximum koppel van 190 Nm is bij 4.500 toeren beschikbaar. De 2.4 komt tot 190 pk (140 kVV) bij 6.800 toeren en het maximum koppel bedraagt 220 Nm bij 4.500 toeren. Met de 2.4 liter motor, gekoppeld aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak, is een gemiddeld verbruik van 9,41/100 km mogelijk. Deze motor is voorzien van een drive-by-wire gaspedaal.

De wielbasis is gelijk gebleven, maar de andere afmetingen zijn toegenomen, waardoor het interieur nu ruimer is. Veel aandacht is uitgegaan naar de rijpositie. De stoelen bieden veel steun en zijn uitvoerig verstelbaar en de stuurkolom is verstelbaar in diepte en hoogte. De uitrusting omvat onder andere zaken als ruitenwissers met regensensor op bepaalde uitvoeringen, een verbeterd optioneel DVD navigatiesysteem met touchscreenbediening en standaard CD-speler/radio (met in de topmodellen een CD-wisselaar), 'dual zone' aircondioning waarbij bestuurder en voorpassagier elk hun eigen voorkeurstemperatuur kunnen instellen. Het pakket veiligheidsvoorzieningen omvat niet alleen vier airbags voorin, maar ook gordijnairbags. Deze bieden extra bescherming bij een aanrijding van opzij. Ze zijn bovendien beduidend groter dan menig andere gordijnairbag, waardoor de werking van de Honda-exemplaren effectiever moet zijn.

Honda Accord (2003 - 2008)

Het onderstel is in Europa ontwikkeld. Aan de voorzijde wordt Honda's double wishbone ophanging gebruikt en aan de achterzijde de 5-arms double wishbone constructie. Beide wielophangingen zijn op belangrijke punten verbeterd. Ook de stijvere carrosserieconstructie draagt bij aan een verbeterd weggedrag. Versies met 2,4-liter motor profiteren bovendien van VSA (Vehicle Stability Assist), wat de bestuurder in bochten, tijdens accelereren en tijdens uitwijkmanoeuvres helpt bij het onder controle houden van de auto. Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van ABS, EBD en remassistent.

De nieuwe Accord wordt gebouwd in Japan en zal ook overeenkomen met de versie die in Japan te koop is. Voor de Amerikaanse markt is er een aparte versie, die dan ook in de VS wordt gebouwd. De nieuwe Europese Accord sedan beleeft zijn debuut op de Parijse Autosalon en wordt begin 2003 leverbaar. In de loop van 2003 wordt de Accord ook leverbaar met Honda's geheel nieuwe, in eigen beheer ontwikkelde dieselmotor.