9 maart 2006
 

Ford Ranger

Ford introduceert nieuwe Ranger

9 maart 2006 | Ford introduceert een nieuwe versie van de Ranger pickup truck. De compleet vernieuwde Ford Ranger heeft nu meer te bieden op het gebied van design, gebruiksgemak en comfort. De nieuwe Ranger is voorzien van een stoer en modern exterieur, een volledig herzien interieur, extra laad- en sleepvermogen en een compleet nieuwe common-rail dieselmotor.

Het meest opvallend zijn de imposante nieuwe motorkap en de grote, brede grilleopening aan de voorkant. Verder springen de prominente wielkasten in het oog, die de carrosserie beschermen en het stoere uiterlijk van de Ranger benadrukken. De tweedelige voorbumper en geintegreerde mistlampen zijn beschermd voor offroad gebruik.

Het interieur van de Ranger is volledig herzien. De stoelen hebben nieuwe rugleuningen gekregen die breder zijn bij de schouders. Bovendien zijn de stoelen voorzien van betere kussens en grotere hoofdsteunen. Het dashboard is nu uitgerust met een informatiecentrum. De hoekige middenconsole is afgewerkt in een zilverkleur. Deze kleur komt terug in het instrumentencluster, de ventilatorgrilles, de versnellingsbak, de raamschakelaars en de portiergreep aan de binnenkant. Alle nieuwe Rangers zijn standaard voorzien van een geintegreerde radio met een cd-speler en MP3-aansluiting of optioneel een cd-wisselaar voor zes cd's.

Ford Ranger

De nieuwe Ford Ranger is uitgerust met een compleet nieuwe 2.5 liter Duratorq TDCi-dieselmotor met een nieuw common-rail brandstofinjectiesysteem. De motor levert meer vermogen (143 pk/ 105 kW) en koppel (330 Nm bij 1.800 tpm) en is zuiniger in het gebruik dan voorheen. De turbocompressor met variabele geometrie zorgt voor een vroegere, grotere koppelafgifte en beperkt de turbovertraging. De Ranger is voorzien van de beproefde handmatige Durashift versnellingsbak met vijf versnellingen.

Bij de nieuwe Ranger is de laadbak aan de zijkanten met 60 mm verhoogd om de opslagcapaciteit te verbeteren. Bovendien zitten de sjorogen nu op een lager punt zodat de lading beter kan worden vastgezet en zijn er laadborden geplaatst. De Ranger heeft een laadvermogen van een ton en een sleepvermogen van drie ton.

Ford werkt hard aan verbeteringen op het gebied van lawaai, trillingen en stugheid (noise, vibration and harshness). Bij de nieuwe Ranger zijn deze verbeteringen op verschillende manieren gerealiseerd. De motor is stiller dankzij een nieuw ventilatorsysteem en de nauwkeurige brandstofinjectie die wordt geregeld door het computergestuurde hogedruk common-rail systeem. De trillingen bij stationair toerental zijn verminderd dankzij een stijvere ophanging van motor en carrosserie en een sterker chassisframe. Het motorgeluid en verkeerslawaai wordt verder buitengehouden met een nieuwe portierafdichting en isolatie in de vloerbekleding en portierpanelen.

Ford Ranger

De compleet vernieuwde Ford Ranger wordt stapsgewijs op de Europese markt geïntroduceerd na de zomer van 2006.

Ford Ranger Ford Ranger
 
Websitewww.ford.nl
Deel via