28 februari 2006
Renault Clio (2005 - 2012)

Renault Clio (2005 - 2012)

Renault introduceert nieuwe Clio RS

28 februari 2006 | De nieuwe Clio Renault Sport is de opvolger van de Clio Renault Sport 2.0 16V. Hij introduceert zelfs een primeur in dit segment: de airdiffuser, een techniek die rechtstreeks uit de Formule1 komt. De nieuwe Clio Renault Sport is sportiever geworden en wordt nu uitgerust met de doorontwikkelde atmosferische 2.0 16V motor. Het vermogen van deze motor is verhoogd naar 200 pk.

De nieuwe Clio Renault Sport geeft zowel van binnen als van buiten blijk van zijn sportieve inborst. Het exterieurdesign bevat speciale carrosseriedelen die sportieve uiterlijk van de Clio III versterken. Het profiel van de nieuwe Clio Renault Sport, die voorzien is van speciale flanken, doet nu robuuster en energieker aan. De vergrote voor- en achterschermen, de zeer lage carrosserielijn, de duidelijke dorpels, de semi-flexibele spoiler onder de voorbumper en de luchthappers en de airdiffuser versterken zijn sportieve en aerodynamische eigenschappen.

Renault Clio (2005 - 2012)

De ambiance in de nieuwe Clio Renault Sport is een afspiegeling van de buitenkant van de auto. De nadruk is gelegd op het raceaspect door een aluminium pedaalunit met voetensteun en een lederen stuurwiel, voorzien van grijze stiksels en een rode markering bij de nulstand. De toerenteller bevat een lampje dat gaat branden bij het schakelen. De grootte van de cijfers neemt toe al naar gelang de wijzer dichter in de buurt van het rode gebied van de 7.500 t/min komt. Net als bij alle producten die door Renault Sport Technologies ontwikkeld zijn, prijkt het Renault Sport-embleem in het interieur op de achtergrond van de wijzerplaat, op de dorpelpanelen en op de voorstoelen.

De nieuwe Clio Renault Sport profiteert van een nauwkeurig uitgewerkte aerodynamica. Zo heeft hij luchthappers aan de zijkanten gekregen, plus als alleen standaard gemonteerd op de zeer luxe sportwagens. De diffuser heeft als doel om te voorkomen dat de achterkant omhoog komt en om de stabiliteit van de auto bij hoge snelheden te behouden. Hij stuurt de luchtstroom in een bepaalde richting om het zuigeffect te vergroten. Door zijn afrondingsstraal genereert hij een lage druk onder de bodemplaat.

Renault Clio (2005 - 2012)

De nieuwe Clio Renault Sport is uitgerust met de atmosferische 2.0 16V motor (F4R RS) die een vermogen van 200 pk (145 kW) bij 7.250 t/min en een koppel van 215 Nm bij 5.550 t/min ontwikkelt. In de lage en tussenliggende toerentalgebieden onder de 5.000 t/min biedt de nieuwe Clio Renault Sport de nodige pit en rijcomfort voor dagelijks gebruik. In de hoge toerentalgebieden, dus boven de 5.000 t/min, komt de sportiviteit van de nieuwe Clio Renault Sport volop tot uiting met een krachtige en heftige motor. Hij accelereert van 0 tot 100 km/uur in 6,9 seconden en vanuit staande start tot 1.000 m in 27,5 seconden. De topsnelheid is 215 km/uur.

Sinds de introductie in 1999 zijn er 37.545 exemplaren van de Clio Renault Sport verkocht in West-Europa. Er zijn drie landen die veel waardering hebben voor dit model: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zwitserland, waar de Clio Renault Sport 72% van de verkoop tussen 1999 en eind november 2005 gerealiseerd heeft. Het Verenigd Koninkrijk alleen al vertegenwoordigt 35% van het totaal met 13.011 kentekenregistraties.