27 februari 2006
 

Jeep Commander

Jeep Commander vanaf april bij de dealer

27 februari 2006 | De nieuwe Jeep Commander neemt binnen het modellengamma van Jeep een unieke positie in. Als eerste Jeep heeft de Commander drie rijen stoelen, met plaats voor zeven personen. De Commander is leverbaar met twee verschillende V8 benzinemotoren en een 3.0 CRD V6 turbodiesel. In Nederland staat de Commander vanaf april in de showrooms en is hij verkrijgbaar vanaf € 60.100,-.

De introductie van Jeep Commander markeert de start van een offensief van Jeep voor de komende twee jaar op de automarkten buiten Noord-Amerika. Daarnaast is het de eerste van een reeks nieuwe Jeep-modellen die tot 2010 verschijnen.

De verticale voorruit, de karakteristieke achterlichten, de stoere achterzijde, de verticale zijpanelen en zijruiten van de Jeep Commander belichamen de klassieke Jeep styling. Ook de grote zijspiegels dragen daaraan bij. De diverse klassieke stijlelementen zijn afkomstig van de originele Jeep Cherokee, de legendarische Wagoneer en andere klassieke Jeep-modellen. Ondanks dat de Commander een volledig nieuwe auto is, heeft hij talloze herkenbare details geerfd.

Jeep Commander

De stoelen zijn nieuw ontworpen en voor de eerste keer zijn er drie zitrijen in een Jeep te vinden. Doordat elke rij een klein stukje hoger staat dan de voorliggende rij, ontstaat er een tribune-effect, waardoor het zicht naar voren en rondom verbetert. De tweede en derde rij zijn omklapbaar om een vlakke laadvloer te krijgen. De Jeep Commander is 37 millimeter langer dan de nieuwste Jeep Grand Cherokee, maar toch is er ruimte voor een derde rij stoelen.

De 3.0 CRD behoort tot de nieuwe generatie DaimlerChrysler dieselmotoren. De V6 is gebaseerd op de nieuwste Mercedes-Benz technologie en voorzien van Bosch hogedruk brandstofinjectie (1.600+ bar), een turbo met variabele geometrie en vier kleppen per cilinder. De motor voldoet aan de Euro 4 emissienormen en is standaard voorzien van een diesel partikel filter. Het vermogen bedraagt 218 pk (160 kW) en tussen 1.600 en 2.000 tpm en er is een maximaal koppel van 510 Nm voorhanden.

Veel krachtiger is de 5,7-liter HEMI van 326 pk (240 kW) en 500 Nm. Negentig procent van het maximale koppel is voorhanden tussen 2.400 en 5.100 tpm. Om brandstof te besparen is de motor voorzien van het Multi-Displacement System dat bij een rustig rijgedrag de helft van de cilinders uitschakelt. Dit levert een brandstofbesparing op tot bijna 20%.

Jeep Commander

De aangepaste 4,7-liter V8 is bekend uit de Grand Cherokee en wordt ook leverbaar in de Jeep Commander. Een nieuw afgesteld uitlaatgas-recirculatiesysteem zorgt voor een gunstiger verbruik. Het vermogen is 231 pk (170 kW) bij 4.500 tpm; het maximale koppel bedraagt 410 Nm bij 3.600 tpm.

De Jeep Commander heeft dezelfde vierwielaandrijving, wielophanging en aandrijflijn als de Grand Cherokee, inclusief tandheugelbesturing en een voorwielophanging met ongelijke draagarmen. Voor de Commander zijn twee volledige 4x4 aandrijfsystemen beschikbaar:

  • Quadra-Trac II zorgt voor volledig actieve vierwielaandrijving. Wanneer een wiel doorslipt, wordt tot 100 procent van het beschikbare koppel naar de as met de meeste tractie gestuurd. Tevens kan tot 100 procent van het koppel afzonderlijk naar elk van de vier wielen worden gestuurd. Een mogelijkheid die uniek is voor de Commander en de Jeep Grand Cherokee.
  • Quadra-Drive II heeft de mogelijkheid om tot bijna 100 procent van het motorkoppel naar elk van de vier wielen te sturen. Het werkt met twee elektronische limited slip-differentielen.

Prijzen Jeep Commander:

  • 4.7 Power Tech V8 Laredo € 60.100,-
  • 3.0 CRD V6 Turbo Diesel Laredo € 62.000,-
  • 4.7 Power Tech V8 Limited € 65.700,-
  • 3.0 CRD V6 Turbo Diesel Limited € 67.600,-
  • 5.7 HEMI V8 Limited € 75.700,-