24 februari 2006
Porsche 911 (2005 - 2012)

Porsche 911 (2005 - 2012)

Porsche 911 GT3 debuteert in Geneve

24 februari 2006 | Porsche presenteert naast de 911 Turbo nog een andere noviteit op de Autosalon van Geneve: op 28 februari vindt daar tevens de wereldpremiere plaats van de nieuwe 911 GT3. De Europese verkopen voor de tweezits Coupe starten in mei 2006. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.

De 305 kW (415 pk) sterke 3,6-liter boxermotor heeft een specifiek vermogen van 84,7 kW (115,3 pk) per liter cilinderinhoud. De zescilindermotor levert zijn maximum vermogen bij 7.600 toeren per minuut en het maximum toerental bedraagt 8.400 toeren, nog eens 200 toeren hoger dan bij zijn voorganger. Daarmee is hij een echte toerenmaker in zijn cilinderinhoudsklasse. Naast dit hoogtoerenconcept draagt ook de geoptimaliseerde luchtdoorvoer in beslissende mate bij aan de vermogenstoename. Het variabele inlaatsysteem, met een van 76 naar 82 millimeter vergrote gasklep, de geoptimaliseerde cilinderkoppen en een uitlaatsysteem met lagere tegendruk maken het mogelijk.

Porsche 911 (2005 - 2012)

Voor de krachtoverbrenging beschikt de bestuurder over een gemodificeerde zesversnellingsbak. Deze onderscheidt zich door zeer korte schakelwegen en vormt dankzij de verkorte overbrengingen van de tweede tot en met de zesde versnelling de benodigde aanvulling op de toerengretige motor. Voor de acceleratie 0 naar 100 km/h is 4,3 seconden nodig en voor de sprint van 0 naar 160 km/h 8,7 tellen. De topsnelheid bedraagt 310 km/h.

Voor het eerst beschikt de nieuwe 911 GT3 ook over een actief onderstel. Het Porsche Active Suspension Management (PASM) biedt twee sportieve onderstellen in een: de basisafstemming komt grotendeels overeen met die van het vorige model en is geschikt voor trajecten met wisselende wegdekomstandigheden. In de Sport-modus schakelt het systeem over op een straffere demping, die op het circuit een grotere dynamiek mogelijk maakt.

Porsche 911 (2005 - 2012)

Om de kracht van de motor optimaal in voortstuwing om te zetten, is de GT3 uitgerust met een uitgebreid tractiepakket. Dit omvat naast de standaard 19-inch grote sportbanden ook een mechanisch sperdifferentieel. Daarnaast zorgt de nieuwe, van de Carrera GT overgenomen, elektronisch geregelde tractiecontrole onder alle rijomstandigheden voor een veilige tractie. Deze beschikt ook over een slip- en motorsleepmomentregeling en kan desgewenst compleet worden uitgeschakeld.