21 februari 2006
Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat toont Panda Hydrogen

21 februari 2006 | Met de Fiat Panda Hydrogen zet Fiat Auto een nieuwe stap in de ontwikkeling van de eco-auto. De Panda Hydrogen is een conceptcar, voorzien van een brandstofcel-technologie.

De Fiat Panda Hydrogen is een functioneel voertuig. Zijn prestaties, maar ook interieurruimte, zijn volledig vergelijkbaar met de reguliere Fiat Panda versies. De conceptcar kwam tot stand middels een samenwerking tussen Fiat Research Centre en Fiat Powertrain Research & Technology, met ondersteuning van de Italiaanse Ministeries voor Onderzoek en Milieu. In de ontwikkelingsfase werd tevens een aantal toeleveranciers bij het Hydrogen-project betrokken, hoofdzakelijke van Italiaanse origine.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat's nieuw Fuel Cell systeem (brandstofcel die elektrische energie produceert) levert continu het vereiste vermogen aan de elektromotor. In tegenstelling tot eerdere prototypen functioneert de Panda Hydrogen anno 2006 zonder gebruikmaking van accu's voor de opslag van energie. De nieuwe configuratie, zoals toegepast in de Fiat Panda Hydrogen, bestaat uit drie brandstofcellen die door Nuvera (een Italiaans-Amerikaanse onderneming) worden gemaakt. Voor de toevoer van zuurstof naar de brandstofcellen zorgt een turbo.

In de Fiat Panda Hydrogen is het brandstofcel-systeem onder de vloer geïnstalleerd. De brandstofcellen bestaan uit meerdere, in serie geschakelde cellen waarin de waterstof- en zuurstof-moleculen met elkaar reageren. Maximaal levert de brandstofcel in de Panda Hydrogen een vermogen van 60 kW (80 pk), waardoor een acceleratie van 0 - 50 km/u in 5 seconden en een topsnelheid van meer dan 130 km/u mogelijk is. Met een volle waterstof-tank kan de Fiat Panda Hydrogen meer dan 200 (stedelijke) kilometers afleggen.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!