21 februari 2006
 

Mercedes-Benz

Wereldprimeurs bij Mercedes in Geneve

21 februari 2006 | Mercedes-Benz presenteert op de 76e Geneve International Motorshow een groot aantal wereldprimeurs. Nieuwe topmodellen als de CLS 63 AMG en CLK 63 AMG (als Coupe en Cabriolet) en de gefacelifte SL maken er hun werelddebuut. Verder is de nieuwe GL-Klasse voor het eerst in Europa te zien.

De nieuwe CLS 63 AMG aangedreven door de volledig door AMG ontwikkelde nieuwe 6,3-liter V8. Met een vermogen van 514 pk/378 kW is volgens Mercedes het de sterkste natuurlijk beademde achtcilinder voor een productiemodel ter wereld. De coupe accelereert in 4,5 seconden van 0-100 km/h. De motor van de nieuwe CLS 63 AMG is gekoppeld aan de AMG-versie van de geroemde 7-traps automaat 7G-Tronic. Deze automaat geeft de bestuurder de keuze om automatisch of manueel, via flippers in F1-stijl, te schakelen. Bij deze motor en transmissie hoort een bijpassend AMG sportonderstel. Het is nieuw ontwikkeld en maakt gebruik van het semi-automatische luchtveringsysteem Airmatic DC met ADS II Adaptive-dempersysteem. Dit wordt aangevuld met een nieuw, op hoge prestaties gericht AMG remsysteem.

De 6,3-liter V8 van AMG maakt in de CLK 63 AMG Coupe en Cabriolet, die ook hun wereldpremiere in Geneve beleven, het rijden tot een bijzondere ervaring. De CLK 63 AMG levert 481 pk/354 kW en een maximaal koppel van 630 Nm. Het nieuwe AMG sportonderstel, de 18-inch AMG lichtmetalen wielen en de uitgebreide standaarduitrusting dragen bij aan het sportieve imago van de CLK. Tevens is de CLK 63 AMG voorzien van het nieuwe AMG remsysteem, uit meerdere delen vervaardigde speciale remschijven aan de vooras.

Mercedes-Benz

De nieuwe AMG 6,3-liter V8 maakt behalve in de CLS 63 AMG en CLK 63 AMG ook zijn opwachting in de R 63 AMG. Het vermogen van 510 pk/375 kW en koppel van 630 Nm is nu gecombineerd met continue vierwielaandrijving. De Nederlandse verkoopprijzen bedragen naar verwachting voor de R 63 AMG kort € 141.000,- en voor de R 63 AMG lang € 143.500,- (incl. BPM & BTW).

De SL 55 AMG en SL 65 AMG met een nieuwe kompressor en grotere smoorklep zorgen bij de AMG 5,5-liter V8 voor een verbeterde luchtinlaat met als gevolg een vermogenstoename van 500 pk/ 368 kW tot 517 pk/380 kW. Het maximale koppel is gestegen van 700 naar 720 Nm. Voor beide AMG roadsters heeft het actieve AMG onderstel, gebaseerd op de tweede generatie Active Body Control, een verbetering ondergaan. Dit resulteerde in een betere stabiliteit in dynamische rijsituaties. Het aangepaste ontwerp van de twee AMG roadsters straalt nu meer dynamiek uit. De voorbumper heeft een prominentere V-vorm en is voorzien van mistlampen met chroomomlijsting. Tevens bevat de voorzijde van de SL 65 AMG aan weerszijde een aantal luchtinlaten om de extra motoroliekoelers te voorzien van extra koellucht.

Vier jaar na zijn introductie krijgt de Mercedes-Benz SL-Klasse een facelift en enkele veranderingen aan techniek, design en uitrusting, waaronder sportieve afstemming van motor, aandrijflijn en onderstel. Het verbeterde active-onderstel met Active Body Control en directe stuurinrichting zorgen voor een sportiever rijgedrag. De nieuw ontworpen neus, achterlichten en lichtmetalen wielen geven de SL een sportievere uitstraling.

Mercedes-Benz

In Geneve maken twee diesel-uitvoeringen van de nieuwe GL-Klasse, de GL 320 CDI en GL 420 CDI, hun Europese debuut. Het nieuwe model is te voorzien van twee benzine- en twee dieselmotoren. De direct ingespoten motoren in de GL 320 CDI en GL 420 CDI voldoen aan de Euro 4 emissievoorwaarden en zijn standaard voorzien van een onderhouds- en additiefvrij diesel partikel filter, dat de uitstoot met 99 procent vermindert. De V8 common-rail diesel uit de GL 420 CDI werkt met extra hoge inspuitdruk (tot 1.600 bar) en tot maximaal vijf injecties per inspuitcyclus. Nieuwe piezo-elektrische injectoren zorgen voor een extra nauwkeurige werking van het brandstofsysteem en daardoor voor hogere prestaties. De motor levert 306pk/225 kW. De bekende V6 diesel uit de GL 320 CDI heeft een vermogen van 224 pk/ 165 kW en een koppel van 510 Nm. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan de zeventraps 7G-Tronic transmissie met Direct Select schakeling.

Mercedes-Benz Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via