20 februari 2006
Ford S-MAX (2006 - 2015)

Ford S-MAX (2006 - 2015)

Ford S-Max eind mei bij de dealer

20 februari 2006 | De definitieve productieversie van de Ford S-MAX maakt dit jaar zijn debuut op de Autosalon van Geneve. De S-MAX deelt weliswaar veel van de voorzieningen op gebied van comfort, dynamiek en veiligheid met de Galaxy, maar is toch een andere auto.

De nieuwe Ford S-Max is het eerste productiemodel van Ford dat elementen bevat van de 'kinetische designtaal' die door Ford Europa is ontwikkeld. De voorkant van de nieuwe Ford S-MAX wordt gekenmerkt door de opvallende hoek van de neus en de dynamische koplampen die de auto een zelfbewuste uitstraling geven. De smalle bovengrille wordt gecomplementeerd door een grote, omgekeerd trapezoidale ondergrille die zich onder de ruimte voor de nummerplaat bevindt. Dit gezicht is typerend voor Ford en geeft de voorkant een enigszins uitdagende uitstraling.

Het sportieve zijaanzicht van de nieuwe Ford S-MAX maakt duidelijk wat Ford bedoelt met kinetisch design: de sportieve daklijn die afbuigt en in de motorkap verdwijnt, de geprononceerde wielkasten met de aflopende randen en het 'kick-up'-design bij de ramen achter dragen alle bij tot het beeld van een dynamische auto. Een optioneel panoramadak geeft de inzittenden goed zicht op de hemel en laat extra daglicht toe tot het interieur.

Ford S-MAX (2006 - 2015)

Een primeur voor de S-MAX is het Ford FoldFlatSystem. De stoelen van de tweede rij en van de optionele derde rij hoeven niet te worden verwijderd om meer bagageruimte te creeren. De stoelen waarmee eenvoudig 32 verschillende stoelindelingen kunnen worden gemaakt, kunnen ook worden opgeborgen zodat er een vlakke vloer ontstaat. In de S-MAX kan optioneel nog een derde rij stoelen worden geplaatst, waardoor er een 5+2-zitter ontstaat. Passagiers met een lengte tot 1,80 meter kunnen plaatsnemen op de derde rij.

Naast het Ford FoldFlatSystem zijn er op de vloer en aan de zijkanten van de auto verschillende bevestigingspunten aangebracht waarmee voorwerpen achterin kunnen worden vastgezet. Als alle zeven stoelen in positie zijn gezet, biedt de S-MAX 18 procent meer bagageruimte dan de oorspronkelijke Galaxy (285 liter tegenover 235 liter). Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn, is er dus sprake van meer bagageruimte. De maximumbagagecapaciteit bedraagt 2000 liter (hierbij zijn alle stoelen opgeborgen en is de auto tot aan het dak geladen). Als alle achterstoelen zijn opgeborgen, heeft de laadvloer een oppervlak van 2 bij 1,5 meter.

Klanten kunnen desgewenst in plaats van de derde rij ook kiezen voor een optioneel laadplatform. Deze voorziening met de naam "easy load system" vergemakkelijkt het laden van zware boodschappen en koffers aanzienlijk. Als de achterklep is geopend, kan het laadplatform 48 cm worden uitgetrokken. Nadat de lading op het platform is geplaatst, wordt het platform weer naar binnen geschoven.

Ford S-MAX (2006 - 2015)

De S-MAX is leverbaar met twee Duratec-benzinemotoren en een Duratorq TDCi-diesel. Het neusje van de zalm is de 220 pk (162 kW), Duratec 2.5 liter 5-cilinder turbomotor die ook wordt gebruikt in de Focus ST. De 2.0 liter Duratec 145 pk (107 kW) benzinemotor en de 2.0 liter Duratorq TDCi 140 pk (103 kW) dieselmotor met standaard DPF maken het aanbod compleet.

In Nederland zal de S-MAX naar verwachting eind mei in de showroom van de Ford-dealers staan. Klanten kunnen echter al eerder de auto bestellen, de pre-sell is vanaf heden begonnen. De S-MAX wordt in Nederland leverbaar vanaf € 33.050. Deze prijs geldt voor de 5-zits variant met 2.0 liter benzinemotor. Standaard is onder andere: DEATC, knie-airbag, cd-speler, 17" lichtmetalen wielen, elektrische ramen rondom en het FoldFlatSystem.