18 februari 2006
 

Citroen C-Triomphe

Citroen bouwt C-Triomphe voor Chinese markt

18 februari 2006 | Op basis van de C4 introduceert Citroen de C-Triomphe, een nieuw model dat specifiek werd ontwikkeld voor de Chinese markt. Het nieuwe model wordt in de Citroen-fabrieken in Wuhan als sedan gebouwd op basis van een verlengd platform van de C4. Door zijn vormgeving voldoet de C-Triomphe aan de wensen van Chinese autoliefhebbers ten aanzien van design, comfort en veiligheid. Na de introductie in Shenzhen op 18 februari 2006 staat de Chinese marktintroductie van de C-Triomphe gepland voor eind juni.

De C-Triomphe sedan heeft een totale lengte van 4,80 meter en een breedte van 1,77 meter. Een chromen sierstrip langs de taillelijn benadrukt het prestigieuze karakter van de C-Triomphe en maakt deze tot een auto met een voornaam voorkomen. De boemerangvormige achterlichten vertonen een duidelijke verwantschap met de koplampen, terwijl voor- en achterzijde met elkaar verbonden zijn door een chromen strip die de aandacht vestigt op de ruime kofferbak. Dankzij de robuuste carrosserie, 16-inch velgen, hoge taillelijn en grote overhang achter heeft de auto een robuuste uitstraling.

Met zijn 2,71 meter lange wielbasis beschikt de C-Triomphe over een ruim interieur. Ook de bagageruimte kan met een totale inhoud van 513 liter ruim worden genoemd. Beide voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar. Bovendien is het interieur dankzij de 60/40 deelbare achterbank uitermate flexibel in te delen. Verspreid door het interieur bevinden zich talloze opbergruimten, waaronder lades onder de achterbank. Tot de leverbare opties horen bovendien een gekoeld handschoenenvakje en een 5-cd wisselaar die onder de achterbank tussen beide lades is geplaatst.

De bestuurder van de C-Triomphe beschikt over een stuurwiel met vaste kern waarop alle belangrijke bedieningsfuncties zijn samengebracht. Het stuurwiel wordt gecombineerd met een instrumentarium waarin alle belangrijke informatie, rijsnelheid, snelheidsbegrenzer, instellingen voor de cruise control, etc worden weergegeven in een lichtgevende strip in het midden van het dashboard. Het doorschijnende paneel stelt zich automatisch in op de sterkte van het daglicht, voor een optimale afleesbaarheid onder alle omstandigheden.

Citroen C-Triomphe

Daarnaast beschikt de C0Triomphe over tal van andere voorzieningen die voor de Chinese automarkt volledig nieuw of uiterst zeldzaam zijn:

  • Een snelheidsbegrenzer en cruise control, standaard in alle uitvoeringen
  • Meedraaiende Xenon koplampen met dubbele functie (dim- en grootlicht) voor optimaal zicht in bochten. Daarmee levert deze technologie zeker in het donker een belangrijke bijdrage aan de veiligheid en het rijplezier. De koplampen worden gecombineerd met telescopische koplampsproeiers die volledig zijn geintegreerd in de voorbumper
  • Een luchtverfrisser in het dashboard waarmee de bestuurder de ambiance in het interieur kan aanpassen met een aantal subtiele geuren
  • Tot de standaarduitrusting behoren bovendien mistlampen, elektrisch bedienbare buitenspiegels en parkeersensoren in de achterbumper.

De C-Triomphe is uitgerust met de bekende 2,0 liter benzinemotor met een vermogen van 108 kW (150 pk), en een maximum koppel van 200 Nm bij 4.000 tpm. Deze zestienkleps krachtbron voldoet aan de Euro IV emissie-eisen. De motor wordt gecombineerd met een sequentiele automaat, of een handgeschakelde transmissie, en de motor is uitgerust met continu variabele kleptiming (VVT), een systeem dat bij ieder toerental zorgt voor een optimale vulling van de verbrandingskamers. Mede daardoor is 85 procent van de maximale trekkracht, ofwel 170 Nm beschikbaar bij 2.000 tpm.

Door deze introductie breidt Citroen haar activiteiten en modellenreeks in China verder uit. In de afgelopen veertien jaar is Citroen met ruim 600.000 verkochte auto's succesvol geweest op deze sterk groeiende markt, vooral dankzij de ZX Fukang sedan en de Elysee. Beide modellen zijn specifiek voor de Chinese markt ontwikkeld. In 2005 realiseerde Citroen in China met een totaal verkoopaantal van 100.000 nieuwe auto's; een verkoopstijging van 34 procent. Door uitbreiding van de activiteiten beoogt Citroen in China een groter marktaandeel te behalen.

Citroen C-Triomphe
 
Websitewww.citroen.nl
Deel via