15 februari 2006
Kia Magentis

Kia Magentis

Kia introduceert nieuwe Magentis

15 februari 2006 | Kia introduceert een nieuwkomer in het zakelijke segment: de compleet nieuwe Magentis. Met zijn nieuw ontworpen onderstel en ruime keus in motoren en transmissies is de Magentis een luxueuze zaken-sedan met sportieve aspiraties.

De instap van de Magentis is vergemakkelijkt doordat de stoelen hoger zijn geplaatst en omdat de hoofdruimte is toegenomen. Het nieuwe koetswerk is 70 mm hoger, 15 mm breder en 5 mm langer dan zijn voorganger. De buitenafmetingen zijn nu 1,480 m hoog, 1,805 m breed en 4,735 m lang. In de 9% grotere bagageruimte passen nu gemakkelijk vier sets golfclubs.

Kia heeft speciaal voor de lange Europeanen stoelen ontwikkeld die alleen hier en niet in de USA en elders aangeboden worden. Deze bieden meer zijdelingse steun, zowel voorin als achterin, passend bij de snellere rijstijl die in Europa gebruikelijk is. Bovendien is de ondersteuning van de bovenbenen verlengd. Zowel de hoogte als de diepte van de stoel zijn verstelbaar. De hoofdruimte op de voorste zitplaatsen is meer dan een volle meter boven de zitting. Het stuurwiel is zowel in hoogte (radiaal) als ook in diepte (axiaal) verstelbaar. Daarnaast is de 2.7 V6 uitvoering voorzien van elektrisch verstelbare pedalen.

Kia Magentis

Verder is er voor Europa een nieuwe kleurstelling die afwijkt van de mondiale gewoonte om beige en grijs aan te bieden. De sportievere keuze voor Europa is zwarte stof of zwart leder, afhankelijk van de uitvoering. De overige details van het interieur worden op deze keuze afgestemd. Er zijn in Nederland twee uitrustingsniveaus, aangeduid met EX en EX Luxe. ESP Electronic Stability Program is standaard op de 2.7 V6 EX Luxe automaat en optioneel leverbaar op de andere modellen. ESP gaat samen met TCS Traction Control System en BAS Brake Assist System.

Voor het eerst biedt de Magentis keuze uit zowel vier- en zescilinder benzinemotoren als een dieselmotor. Alle motoren voldoen nu al aan de toekomstige Euro-4 norm voor emissies. De nieuwe viercilinder 2.0 Theta benzinemotor maakt gebruik van CVVT (Continuously Variable Valve Timing). Bij 6.000 toeren per minuut heeft de 2.0 liter Theta-motor een vermogen van 103 kW of 144 pk beschikbaar, terwijl de trekkracht piekt op 189 Nm bij 4.250 toeren.

De 2.7 V6 Delta benzinemotor is ingrijpend herzien, met hogere prestaties en duurzaamheid bij lager benzineverbruik als doelstelling. De V6 Mu heeft een drietraps VIS Variable Intake System dat de lengte van het inlaatkanaal aanpast aan het toerental van de motor. Net als de viercilinder benzinemotor heeft ook de V6 continu variabele verstelling van de kleptiming, alsmede elektronisch geregelde brandstofinjectie. Naast het vermogen van 138 kW of 188 pk bij 6.000 toeren per minuut levert de V6 ook een respectabele trekkracht van 247 Nm bij 4.000 toeren.

Kia Magentis

De Magentis turbodiesel moet zakelijke veelrijders aanspreken. De dieselmotor is nauw verwant aan de diesel van de Kia Sportage. Een bovenliggende nokkenas bedient de vier kleppen per cilinder. Het common-rail inspuitsysteem van de tweede generatie werkt onder hoge druk tot 1.600 bar, teneinde een zeer precieze dosering van de brandstof te kunnen bereiken. De toepassing van een Variable Geometry Turbocharger (VGT) geeft bij lage toerentallen meteen effect. Het Diesel Particle Filter (DPF) vangt schadelijke roetdeeltjes op. De dieselmotor levert een maximum vermogen van 103 kW of 140 pk bij 4.000 toeren per minuut. De trekkrachtcurve is tussen 1.800 en 2.500 toeren geheel vlak op maximaal 305 Nm.

Bij drie verschillende motoren zijn vier verschillende transmissies ontwikkeld. Er is een handgeschakelde vijfbak of zesbak, terwijl de automatische transmissie met vier of vijf versnellingen uitgevoerd kan worden. Daarbij zijn beide automaten voorzien van het Sport Shift systeem, dat de bestuurder in staat stelt om desgewenst ook sequentieel zelf de schakelmomenten te bepalen.