8 februari 2006
 

Opel

GM gaat two-mode hybride transmissie bouwen

8 februari 2006 | General Motors heeft aangekondigd dat ze tot 100 miljoen euro gaat investeren in het verbeteren van de GM Baltimore motoren- en transmissiefabriek in White Marsh, Maryland, voor het bouwen van de nieuwe hybride transmissie voor achterwielaandrijving.

De two-mode transmissie, die volgend jaar in productie zal gaan, is de eerste lichtgewicht geïntegreerde hybride transmissie die in de VS gebouwd wordt. Hij zal allereerst alleen gebruikt worden in GM's grote SUV's, de Chevrolet Tahoe en de GMC Yukon. De hybride voertuigen zullen worden geassembleerd bij de GM-fabriek in Arlington, Texas.

"Onze two-mode hybride transmissie is een sprong voorwaarts in hybridetechnologieen en een belangrijk deel van GM's strategie om een aantal verschillende hybride systemen te ontwikkelen voor een scala aan populaire voertuigen", zegt GM Chairman en CEO Rick Wagoner. "Onze hybride-programma is een nieuwe stap in het reduceren van de impact van onze modellen op het milieu. Dit loopt parallel met onze vooruitgang in brandstofceltechnologie in combinatie met waterstof en met de circa 1,5 miljoen GM-voertuigen die al rijden op ethanol".

Opel

GM, BMW Group en DaimlerChrysler hebben gezamenlijk de lichtgewicht two-mode technologie ontwikkeld en afgestemd op GM's gepatenteerde hybride-elektrische dieseltechnologie in stadsbussen. GM's two-mode hybride zal gekoppeld worden aan Active Fuel Management voor een brandstofbesparing van minstens 25 procent door:

  • Opvangen van elektrische energie door regeneratieve remmen
  • Uitschakeling van de motor (en dus brandstofverbruik) wanneer deze niet wordt aangewend en tijdens vertraging
  • Voorzien in een totaal elektrische acceleratie en rijcapaciteit

Two-mode hybride technologie gebruikt een variabele transmissie met twee elektrische motoren en twee hybride standen. Het toevoegen van een tweede stand aan het aandrijvingssysteem brengt efficiencyvoordelen met zich mee en vermindert de noodzaak van bijzonder grote elektrische motoren. De tweede stand wordt voornamelijk gebruikt als het voertuig hoge snelheden bereikt, zoals op de snelweg, waardoor het brandstofverbruik optimaal is in zowel de stad als op de snelweg.

De two-mode hybride levert aandrijfkracht op maat in een efficiente verpakking, met motoren die nog minder dan de helft zo groot zijn als die van een single-mode systeem. Het systeem biedt enorme mogelijkheden voor GM, omdat het kan worden toegepast in een breed scala aan voertuigen in alle regio's wereldwijd.

Opel
 
Websitewww.opel.nl
Deel via