7 februari 2006
 

Honda

Honda toont Civic Type R en Legend in Geneve

7 februari 2006 | Honda pakt op de aanstaande autoshow in Geneve flink uit. De Civic Type R Concept combineert het opwindende uiterlijk van de nieuwe Civic-generatie met het krachtpakket van de vorige Type R. De Europese versie van de nieuwe Legend schittert met Super Handling All-Wheel-Drive, AudioPilot en Intelligent Night Vision. De FCX Concept laat zien hoe fraai een over een aantal jaren te introduceren Honda met brandstofcelaandrijving zal zijn.

De Civic Type R krijgt een vermogen van 147 kW (200 pk). Deze techniek is in Geneve te bewonderen in een nieuw mooi koetswerk: de driedeurs versie van de nieuwe Civic. De Civic Type R Concept is de voorbode van de productieversie die de Honda-fabriek in het Engelse Swindon gaat maken. De verkoopstart is gepland voor begin 2007. De overige versies met de nieuwe driedeurs carrosserie staan eind 2006 in de showrooms.

In Geneve is ook het nieuwe topmodel van Honda te bewonderen: de gloednieuwe Legend. Deze beschikt over een geheel lichtmetalen 3.5 V6 24V VTEC-motor die 217 kW (295 pk) bij 6.000 toeren levert en 353 Nm bij 5.000 toeren. De Legend heeft Super Handling All-Wheel-Drive (SH-AWD). Deze standaard vierwielaandrijving is een aanvulling op de stabiliteitscontrole. SH-AWD verdeelt de aandrijfkrachten niet alleen over de voor- en achteras, maar met behulp van elektromagnetische koppelingen ook over het linker en rechter achterwiel. Wie een bocht uitaccelereert, zal merken dat SH-AWD meer vermogen naar het buitenste achterwiel stuurt. Bij afremmen in een bocht gaat de koppelverdeling overstuur tegen. Dankzij SH-AWD gedraagt de Legend zich zeer neutraal en beschikt hij over een uitstekende rijstabiliteit.

Honda

Andere opvallende techniek in de nieuwe Legend is AudioPilot. Deze actieve geluidsreductie gaat in de aanval op rij- en windgeluiden door via de audio-installatie een tegengesteld signaal te sturen. De nieuwe Honda Legend is verder standaard voorzien van zacht aanvoelende lederen bekleding, houtapplicaties, tweetraps airbags voorin, zij- en gordijnairbags, een Bose audio-installatie, een spraakbediend navigatiesysteem, meedraaiende koplampen (Active Front Lighting System) en een achteruitrijcamera.

De Honda FCX was voor het eerst te bewonderen tijdens de Tokyo Motor Show 2005 en beleeft in Geneve zijn Europese debuut. Het is de voorbode van een nieuwe productiegeneratie van de FCX, die voor over een jaar of drie, vier in de planning staat. De slanke, vierdeurs FCX Concept is voorzien van een plat brandstofcelplatform. Zuurstof en waterstof stromen daarin van boven naar beneden door de V Flow brandstofcellen in de middentunnel. Ook zeer bijzonder is dat de FCX Concept in de vrieskou net zo gemakkelijk start als een moderne auto met benzinemotor.

De brandstofcellen in de FCX Concept leveren 100 kW. Dit vermogen gaat naar een 80 kW elektromotor voorin en twee 25 kW exemplaren in de achterwielen. Dankzij een nieuw absorberend materiaal kan vijf kilo waterstof in de tank, voldoende voor een actieradius van 560 kilometer. Andere innovaties in de FCX Concept zijn sensoren en camera's die de bestuurder herkennen, een instrumentenpaneel dat snelheidsafhankelijk 45 graden omhoog of omlaag beweegt en zodoende bijdraagt aan een veilig of ontspannen gevoel plus een handsfree bedieningssysteem dat functies in werking stelt op het moment dat de ogen van de bestuurder erop gericht zijn.

Honda

Om te voorkomen dat straks wel de techniek beschikbaar is, maar nog niet de infrastructuur, werkt Honda ook hard aan de brandstoflevering voor auto's die waterstof moeten gaan tanken. Daarbij lijkt het Honda handig als die waterstofvoorziening multifunctioneel is en bijvoorbeeld ook binnenshuis van pas komt. Het Home Energy Station III levert waterstof voor in de auto en stroom, warmte en water voor in huis. HES III gebruikt aardgas om waterstof te maken. Brandstofcellen wekken met die waterstof stroom op. Met de warmte die vrijkomt tijdens het maken van warm water, wordt het huis gestookt. HES III zorgt voor zon 40% minder CO2-uitstoot en kan, afhankelijk per land, wel de helft schelen in de kosten voor stroom, gas en autobrandstof.

Honda Honda
 
Websitewww.honda.nl
Deel via