15 september 2002
Alfa Romeo 147

Alfa Romeo 147

Wereldprimeur in Parijs: Alfa Romeo 147 GTA

15 september 2002 | Enkele maanden na de lancering van de Alfa 156 GTA en Sportwagon GTA, wordt de modellenlijn uitgebreid met de Alfa 147 GTA. Deze sportieve versie van de Alfa 147 is er volgens Alfa Romeo in geslaagd het gevoel van een volbloed racewagen tastbaar over te brengen op een seriemodel.

De ontwerpers kregen de vrije hand bij de ontwikkeling van de nieuwe Alfa 147 GTA. Ze kozen ervoor het design van de Alfa 147 zoveel mogelijk te handhaven, uiteraard met enkele functionele aanpassingen die vooral te maken hebben met tractie en aerodynamica. De hoofdrol is weggelegd voor de gespierde 3,2 liter V6 24V krachtbron in zijn vooronder; dezelfde motor als in de Alfa 156 GTA.

Alfa Romeo 147

Ten opzichte van de reguliere Alfa 147 is het onderstel ingrijpend aangepast. Een compleet nieuwe geometrie en afstelling en nieuwe lichtmetalen sportwielen met brede banden zorgen ervoor dat de prestaties van de 250 pk sterke zescilinder via de voorwielen op het wegdek worden overgebracht.

Evenals zijn grotere broer, de Alfa 156 GTA, oogt de nieuwe Alfa 147 GTA niet als een soort getemde racewagen, maar zijn de ontwerpers erin geslaagd de auto een ingetogen uitstraling mee te geven. Gespierd, wat breder en lager dan gebruikelijk en voorzien van brede 225/45-series sportbanden op lichtmetalen 17 inch wielen. Vanzelfsprekend beschikt hij over alle actieve veiligheidstechniek die Alfa in huis heeft: ABS met elektronische remkrachtverdeling EBD, TCS en ASR om doorspinnen bij vol accelereren bij lage en hogere snelheden te beteugelen, een op het dynamische karakter van de auto afgestemd VDC stabiliteitssysteem en MSR dat de remdruk aanpast tijdens terugschakelen, om blokkeren te voorkomen.