3 februari 2006
 

Renault Altica

Renault toont Altica conceptcar

3 februari 2006 | Renault presenteert haar nieuwe concept-car Altica een break met vloeiende lijnen. De lange motorkap en de ronde vormen benadrukken zijn sportieve karakter. Het interieur biedt royale opbergmogelijkheden.

De panoramische voorruit en de achterruit benadrukken de aerodynamica. De tweekleurige lak accentueert de lijn van de zijkant en laat de grafische kant van de Altica goed uitkomen. Het interieur is hetzelfde als de buitenkant, sportief en snel. De bestuurdersplaats is opgehangen aan een constructie van vier profielarmen die doen denken aan de Formule 1. Het doorschijnende dak en de panoramische voorruit bieden een ruime blik op de buitenwereld en houden het interieur helder en licht. Het mozaiek van de achterste zijruiten filtert het licht zoals glas-in-loodramen dat doen, wat een bijzonder warme sfeer in de auto creeert.

De royale binnenruimte maakt dat de Altica zijn inzittenden ondanks zijn sportieve karakter ook veel comfort kan bieden. De stoelen zijn in een vaste stand geplaatst. De bestuurdersplaats en de pedalen zijn verstelbaar en passen zich aan de lichaamsbouw van de bestuurder aan met behulp van een gemotoriseerd mechanisme. De centrale armsteun wordt automatisch uitgeklapt als de bestuurder gaat zitten en is bovendien in hoogte verstelbaar. Het in de lengte geplaatste instrumentenpaneel is geinspireerd op de luchtvaart.

Renault Altica

De teller biedt twee afleesfuncties. De comfort functie geeft de reele snelheid in het midden weer. Rond de teller verschijnen de toegestane snelheden, die rood worden als ze overschreden worden. Bij de sport functie wordt de snelheid altijd in het midden weergegeven. Het verschil ligt in de rand van de teller, waar een digitale toerenteller te zien is, plus een indicator voor de turbodruk.

De Altica biedt tal van opbergmogelijkheden: een schelpvormig dashboardkastje, opbergruimten in de armsteunen en middenconsole en een opbergbak in de vloer achter. In een grote vlakke vloer kan de rugleuning van de achterstoelen worden weggeklapt, die voorzien is van bevestigingsriemen om zware en grote voorwerpen mee vast te zetten. De Altica kan omgetoverd worden tot een sportieve coupe met twee zitplaatsen en een bagageruimte van 1.300 dm3.

De nieuwe 2.0 dCi dieselmotor met 177 pk en roetfilter maakt het mogelijk om in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/uur op te trekken. Het maximale koppel is 380 Nm. Maar bij de Altica is naast vermogen ook gestreefd naar zuinigheid: de motor is een product van de Renault-Nissan Alliantie en is zuinig met een brandstofverbruik dat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 140 g/km

Renault Altica

Het lage brandstofverbruik wordt mede verkregen door de uitstekende aerodynamica van de auto. Een opvallend mechanisch systeem aan het uiteinde van het dak, waar de luchtstroom loskomt van de auto, genereert luchtstromen die beurtelings uitgeblazen en ingezogen worden door een gleuf van 2 mm breed. Deze zogenaamde kunstmatige luchtstroom controleert actief het loskomen van de luchtstromen afhankelijk van de snelheid van de auto. Renault heeft octrooi aangevraagd voor dit innovatieve systeem, dat het spooreffect vermindert en het mogelijk maakt om bij een verbruik van slechts 10 Watt 15% aan Cx te winnen bij 130 km/uur.

Renault Altica Renault Altica
 
Websitewww.renault.nl
Deel via