31 januari 2006
 

Nissan

Twee conceptcars bij Nissan in Geneve

31 januari 2006 | Op de Autosalon van Geneve introduceert Nissan twee studiemodellen. De stoere Terranaut beleeft zijn werelddebuut op de Zwitserse beurs, de Pivo zijn Europese debuut.

De Terranaut is ontworpen voor een specifieke functie: het model fungeert als mobiel laboratorium voor wetenschappers. De cabine van de Nissan Terranaut biedt plaats aan drie personen en is achterin uitgerust met een boordlaboratorium met de modernste onderzoeksapparatuur, een computer en geavanceerde communicatiemiddelen.

Nissan

De belangrijkste elektronica van het boordlaboratorium is tegen de rechter zijwand geplaatst. Om de ruimte voor het laboratorium te creeren, heeft de Terranaut aan de passagierszijde maar een portier. Aan de andere zijde bevinden zich twee deuren, waarvan de een naar links en de ander naar rechts opent. De instap is hierdoor erg makkelijk, mede doordat er zich tussen de portieren geen B-stijl bevindt.

Nissans nieuwe studiemodel staat op grote lichtmetalen 19-inchwielen met daaromheen speciale, door Goodyear ontworpen banden die niet lek kunnen rijden. Op de openbare weg functioneren ze als gewone banden. Door de interne luchtdruk te veranderen, zijn ze te transformeren tot offroadbanden met grof profiel.

Nissan

Van een compleet andere orde is de Pivo. Deze compacte stadsauto wordt aangedreven door Nissans eigen elektrische Super Motor, die zijn stroom krijgt van een compacte Lithium-ion-batterij. Nissans designteam in Japan heeft met de Pivo een extreem compacte auto ontworpen van slechts 2,7 meter lang. Toch biedt het model plaats aan drie personen: de beide passagiers zitten achter de bestuurder. Dankzij de eveneens beperkte breedte, 1,6 meter, is de Pivo met gemak door drukke straten te sturen.

Het meest opvallende kenmerk van de Pivo is zijn volledig draaibare cabine. Dit betekent dat de bestuurder nooit achteruit hoeft te rijden. Hij kan de auto recht een parkeervak inrijden, de cabine 180 graden draaien en vooruit weer wegrijden. De eivormige cabine heeft echter meer voordelen. De hoge, elektrisch aangedreven schuifdeuren zorgen ervoor dat in- en uitstappen erg gemakkelijk gaat. Dankzij de doorzichtige raamstijlen en Nissans Around View Monitor behoren dode hoeken tot het verleden.

Nissan Nissan
 
Websitewww.nissan.nl
Deel via