31 januari 2006
 

Mitsubishi Concept-EZ MIEV

Wereldpremiere voor Mitsubishi Concept-EZ MIEV

31 januari 2006 | Mitsubishi toont op de Autosalon van Geneve een tweede wereldpremiere naast de Colt CZC coupe-cabriolet: de Concept-EZ MIEV. Deze advanced research concept car demonstreert de langetermijnvisie van Mitsubishi op aandrijving en vormgeving.

Na rijdende prototypen op basis van bestaande modellen, is de Concept-EZ het eerste researchvoertuig dat alle voordelen van de gepatenteerde MIEV-techniek (Mitsubishi In-wheel Electric Vehicle) demonstreert. De elektromotoren zijn in de wielnaven ingebouwd waardoor elk wiel onafhankelijk kan worden aangedreven of afgeremd. Designers hoeven daarom niet langer rekening te houden met een zware transmissie, versnellingsbak, aandrijfassen en differentieel. Dit brengt niet alleen een gewichtsvoordeel met zich mee, maar schept ook veel interieurruimte, prima rijeigenschappen door geoptimaliseerde gewichtsverdeling en een chassis dat is afgestemd op een optimale crashbestendigheid. De vier elektromotoren leveren een gecombineerd vermogen van 80 kW (110 pk), de benodigde energie komt uit het lithium-ion-accupakket onder de vloer van de auto.

Mitsubishi Concept-EZ MIEV

De vormgeving van de Concept-EZ MIEV, ontworpen door Mitsubishi Design Europe, breekt met de gangbare zachtaardige verschijning van stadsauto's. De Concept-EZ MIEV doet eerder denken aan een SUV, wat wordt benadrukt door de grote wielen met 20-inch velgen op de uiterste hoeken van de carrosserie.

De drive-by-wire-besturing maakt een volumineuze mechanische stuurkolom overbodig. Dat gaf de ontwerpers nog meer vrijheid om het interieurvolume van de auto op een totaal nieuwe manier te benutten. Het flexibele interieur van de 3,70 meter lange stadscapsule heeft drie heel verschillende functies: Rijden, Transporteren of Loungen. Bij elk daarvan hoort een andere opstelling van het intrekbare stuur en de opvouwbare stoelen.

Mitsubishi Concept-EZ MIEV
 
Websitewww.mitsubishi-motors
Deel via